Publicerad: 2024-05-29 13:00 | Uppdaterad: 2024-05-30 09:51

Byta karriär genom KI:s program

Porträttbild av KI-studenten Anna tagen utomhus.
Anna har arbetat som bland annat arkitekt och konstnär. Hon läser nu till arbetsterapeut. Foto: Privat

Att ha ett yrke man trivs med på flera plan är avgörande för de flesta. Oavsett anledning till att skola om sig är det många av KI:s studenter som byter bana till en ny bransch, i och med sin utbildning här. Det är fallet för Anna Edsjö, som går termin tre på arbetsterapeutprogrammet.

Hej Anna! Berätta lite om dig själv.

Jag heter Anna Edsjö och är 57 år från Stockholm. Jag är brinner för samskapande, kreativa situationer, workshops och att göra saker tillsammans med andra. Och så vill jag jobba med utveckling och förändring.

Vad arbetade du med tidigare?

Jag har studerat på KTH till arkitekt och gått en hel del fristående kurser, både före och efter det. Jag arbetade sen i egen firma som utställningsdesigner och arkitekt, och även som scenograf och konstnär.

Hur kom det sig att du började studera på KI?

Jag satt på landet efter en alldeles för intensiv arbetsperiod för två år sedan och kände att det var som medicin för mig att vara där. Jag ville arbeta med terapi utomhus, i trädgårdar och i naturen. Jag googlade och hittade konceptet för hälsoträdgårdar som SLU tagit fram. Jag började söka på vilka yrken som ofta arbetar i hälsoträdgårdar och med utomhusterapi och fick då upp arbetsterapeut. Sen sökte jag till arbetsterapeutprogrammet direkt!

Har du någon erfarenhet av omställningsstödet från CSN?

Jag sökte omställningsstudiestöd innan jag började på programmet och fick svar långt efter att jag hade påbörjat studierna. Det var nervöst förstås, men det gick vägen. Jag var mycket glad för att jag fick det. Det ekonomiska bidraget är dock relativt lågt om man inte har ytterligare bidrag från en omställningsorganisation, men jag tycker det är värt att ha mindre pengar i kassan per månad. Stödet gäller för 44 veckors heltidsstudier, så resten behöver jag finansiera på annat sätt.

Har du några tips till andra som går i tankarna att byta bana  och börja plugga?

Jag vill heja på alla som känner att de "måste", vill och behöver byta yrke, karriär och inriktning i arbetslivet. Arbetslivet är så långt! Så bara gör det, om det känns rätt. Men fundera ordentligt innan eller läs kortare kurser i ämnet du är intresserad av, så att du hamnar på rätt utbildning. Då kan studieintresset väckas och du får självförtroende.

Det är inte så svårt att plugga som många tror och det går jättebra även om man inte är så ung. Jag är väldigt glad över att gå en spännande och innehållsrik utbildning tillsammans med många andra engagerade.

Omställningsstudiestöd för yrkesverksamma mitt i arbetslivet

Du som är mellan 27 och 62 år kan ha möjlighet att få ekonomiskt stöd från CSN när du vidareutbildar dig på KI eller andra utbildningar som ger rätt till studiestöd. Omställningsstudiestödet består av en bidragsdel och en lånedel, som man kan välja att fylla på med.

Du hittar mer information om omställningsstudiestödet på CSN:s hemsida.