Akutens studentmodul på Södersjukhuset får KLOK-priset 2024
Årets KLOK-pris går till akutens studentmodul på Södersjukhuset där sjuksköterske- och läkarstudenter får bredda och fördjupa sina kunskaper i en interprofessionell lärandemiljö.
Priset består av en glasskulptur framtagen av Riksglasskolan i Nybro och en prissumma på 50 000 kr. Priset delades ut på KI:s Utbildningskongress 2024 den 3 oktober och mottogs av:
Tre frågor till vinnarna
Vad har ni för planer för vidareutveckling av studentmodulen?
Vi vill jobba med schemaläggning så att studenterna får träffa samma handledare så ofta som möjligt när de är på akuten. Idag kan det vara ganska många olika. Vi skulle också vilja stärka handledarutbildning och se till att handledarna i högre grad är insatta i studenternas lärandemål.
Prissumman ska gå till en utvecklande aktivitet för medarbetarna - vad ska ni göra?
Vi har inte bestämt oss ännu men troligen kommer vi satsa den på utveckling av handledarna.
Hur går tankarna nu, precis efter prisutdelningen?
Studentmodulen har gett oss nöjda studenter som kommit tillbaka som nya kollegor och gamla kollegor som upplever att de växer som klinker själva när de handleder i studentmodulen. KLOK-priset är ett kvitto på att studentmodulen ska värnas även när personalbrist ska lösas och budget hållas.
Motivering
KLOK-priset 2024 går till akutens studentmodul på Södersjukhuset. Studentmodulen är ett gott exempel på verksamhetsförlagd utbildning av hög kvalitet för KI:s grundutbildnings-program. På akutmottagningen har ett systematiskt arbete bedrivits sedan 2020 med mål att öka studenternas måluppfyllelse med hjälp av en trygg och studentcentrerad lärmiljö. Enheten bemannas av studenter och särskilt utvalda handledare från respektive profession. Ett pass börjar med ett uppstartsmöte då studenternas behov inventeras. Handledarna väljer sedan ut lämpliga patienter för studenternas måluppfyllelse. Därefter håller låter de studenterna arbeta tillsammans och uppmuntras att lära sig av, med och om varandra, såväl inom som mellan professionerna. Passet avslutas med en gemensam reflexion. För att studenterna ska kunna uppnå specifika lärandemål som inte tillgodoses på studentmodulen samarbetar enheten med annan verksamhet. Det målmedvetna arbetet har lett till att enheten kan erbjuda fler VFU-platser och att intresset för handledarskap har ökat. Det är också positivt att studentmodulens tillvägagångssätt väcker nyfikenhet hos andra och att enheten generöst delar med sig av sina erfarenheter.
Om KLOK-priset
Syftet med KLOK-priset (Kliniskt Lärande genom Organisations- och Kompetensutveckling) är att lyfta goda exempel på verksamheter där gott ledarskap och en organisation med lärande i fokus främjar verksamhetsförlagd utbildning av hög kvalitet.