Publicerad: 2021-07-22 09:00 | Uppdaterad: 2021-07-22 10:07

3D-bilder avslöjar neurologisk ”ond spiral” vid fettlever

Forskningsbild
Nerver (vita) runt portalvenen (blå), gallgången (gul) och leverartären (röd) i levern. Foto: Csaba Adori et al. Science Advances, juli 2021.

Med hjälp av en ny tredimensionell bildteknik har forskare vid Karolinska Institutet upptäckt att en del av det autonoma nervsystemet i levern genomgår en kraftig degenerering i samband med icke-alkoholrelaterad fettleversjukdom. Studien som utförts på möss och levervävnad från människa visar att graden av neurologisk förändring sammanfaller med hur allvarlig leversjukdomen är. Resultaten publiceras i tidskriften Science Advances.

Icke-alkoholrelaterad fettlever är den vanligaste formen av leversjukdom och drabbar cirka 25 procent av befolkningen globalt. Ungefär en tredjedel av alla fettleverfall utvecklas till steatohepatit, en allvarlig sjukdom som påverkar hela ämnesomsättningen.

I den nu publicerade studien forskarna undersökt nervsystemet i fettlever genom att använda sig av en ny typ av mikroskopi och avbildningsteknik som erbjuder högupplöst 3D-visualisering ner på cellnivå. Som framgår av forskarnas arbete kan den nya tekniken avslöja till och med mycket tidiga, minimala eller dolda försämringar i levervävnaden.

Porträtt av Csaba utomhus på KI:s campus i Solna.
Csaba Adori, forskare vid institutionen för neurovetenskap. Foto: N/A

– Nu vet vi att nerverna i levern har många subtila regulatoriska funktioner, som också kan få ökad betydelse i samband med metabola utmaningar och annan stress i levervävnaden. Att vissa nerver degenererar och andra fungerar onormalt vid fettlever kan innebära ytterligare påfrestning på vävnaden som förvärrar sjukdomen än mer. Det blir en nedåtgående spiral, säger studiens förstaförfattare Csaba Adori, forskare vid institutionen för neurovetenskap, Karolinska Institutet.

Redan i tidiga stadier

Studien visar att de neurologiska förändringarna sker redan i tidiga stadier av fettlever och blir alltmer omfattande i takt med att leversjukdomen förvärras i riktning mot utvecklad steatohepatit. Det degenerativa förloppet ser också liknande ut i möss med fettlever som i mänsklig levervävnad. Forskarna hoppas nu att resultaten på sikt ska leda till nya och bättre behandlingar mot steatohepatit och så kallad portalhypertoni i levern, genom att använda läkemedel som riktar sig mot nervsystemet.

Forskningen har finansierats av Vetenskapsrådet, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, Sven Mattssons stiftelse, Åhlén-stiftelsen och NovoNordisk Foundation. Även forskare från SciLifeLab, Karolinska Universitetssjukhuset, Linköpings universitet, KTH och universitet i Slovakien och USA har deltagit i arbetet med studien.

Publikation

Disorganization and degeneration of liver sympathetic innervations in nonalcoholic fatty liver disease revealed by 3D imaging
C. Adori, T. Daraio, R. Kuiper, S. Barde, L. Horvathova, T. Yoshitake, R. Ihnatko, I. Valladolid-Acebes, P. Vercruysse, A. M. Wellendorf, R. Gramignoli, B. Bozoky, J. Kehr, E. Theodorsson, J. A. Cancelas, B. Mravec, C. Jorns, E. Ellis, J. Mulder, M. Uhlén, C. Bark, T. Hökfelt T
Science Advances, online 21 July 2021, doi: 10.1126/sciadv.abg5733