Publicerad: 2020-11-05 13:59 | Uppdaterad: 2021-07-01 12:19

2,4 miljoner kronor till KI för forskning inom oral immunologi och cancer

Porträtt av en leende Margaret.
Professor Margaret Sällberg Chen. Foto: Erik Cronberg.

Vetenskapsrådet tilldelar KI:s nya professor Margaret Sällberg Chen ett anslag om totalt 2,4 miljoner kronor för att forska om munnens och pankreasmikrobiomets roll i utveckling och behandling av cancer i bukspottskörteln.

Margaret Sällberg Chen, professor vid institutionen för odontologi har tilldelats ett anslag från Vetenskapsrådet om 800 000 kr/år i tre år från och med 2021. I projektet medverkar även tre andra forskargrupper.

Projektet hon fått anslag för behandlar munnens och pankreasmikrobiomets roll i utveckling och behandling av cancer i pankreas (bukspottskörteln). Läs om bakgrunden till denna studie: Munbakterier i bukspottkörteln kopplas till aggressivare tumörer

Professor Margaret Sällberg Chen

Margaret Sällberg Chen utsågs till professor i klinisk oral immunologi 1 november 2020 och är både studierektor för forskarutbildningen vid institutionen för odontologi och utsedd till ansvarig för institutionens internationalisering. Margaret arbetar vid avdelningen för oral diagnostik och kirurgi och forskar inom ämnet oral immunologi och cancer. Hon och hennes forskargrupp verkar inom ANA Futura.