Publicerad: 2024-09-13 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-17 14:33

Vill förstå hur nervsignaler reglerar inflammation

Porträtt av Peder Olofsson.
Peder Olofsson är professor i bioelektronisk medicin. Foto: Rickard Kilström

Överaktiv inflammation kan länkas till allt från hjärt-kärlsjukdom till autoimmun sjukdom och cancer. Peder Olofsson vill förstå hur nervsignaler reglerar inflammation – för att på sikt hitta nya behandlingsmöjligheter. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Min forskargrupp studerar hur nervsignaler reglerar inflammation. Överaktiv inflammation är ett stort hälsoproblem och kan länkas till en lång rad vanliga sjukdomar, som hjärt-kärlsjukdom, autoimmuna sjukdomar och vissa former av cancer. Nervtrådar genomkorsar hela kroppen och finns i närheten av snart sagt varenda cell. Nervsystemet kan därmed både känna av tillståndet i kroppens organ och med stor precision skicka signaler för att påverka deras funktion. Ökad kunskap om hur nerver och immunceller interagerar kan öppna möjligheter att styra specifika delar av immunsystemet och behandla inflammatoriska sjukdomar.

Porträtt av Peder Olofsson.
Peder Olofsson, professor i bioelektronisk medicin. Foto: Rickard Kilström

Hur går ni tillväga?

– Vi studerar sjukdomsmodeller och använder nyutvecklad teknologi som låter oss aktivera eller avaktivera signaler i nerv- och immunsystem och följa mikromiljön i celler och organ vid sjukdomsutveckling och tillfrisknande.

Hur hoppas du att resultaten ska kunna användas?

– Eftersom nervsignaler också styr immunceller kan elektroniska apparater utvecklas för att precisionsstyra inflammation – om vi i detalj förstår mekanismerna och hur signalerna fungerar. Flera kliniska studier har redan visat uppmuntrande resultat. Med bättre kunskap om de nervsignaler som styr immunsystemets aktivitet, och hur, när och var de kan användas för att behandla sjukdom, hoppas vi bidra till förbättrade diagnos- och behandlingsmöjligheter för folksjukdomar som reumatisk sjukdom, inflammatorisk tarmsjukdom och åderförkalkning.

Om Peder Olofsson

Professor i bioelektronisk medicin vid institutionen för medicin, Solna

Peder Olofsson är född 1969 i Härnösand. Han tog läkarexamen vid Uppsala Universitet 1996 och disputerade 2008 på en avhandling inom experimentell medicin. År 2016 startade han Centrum för bioelektronisk medicin vid MedTechLabs i Stockholm.

Peder Olofsson utnämndes till professor i bioelektronisk medicin vid Karolinska Institutet den 1 februari 2024.