Publicerad: 2021-09-22 14:25 | Uppdaterad: 2021-09-28 07:22

Två KI-doktorander tävlar i Forskar Grand Prix 2021

Porträtt på Richelle Duque Björvang och Sebastian Ols
KI-doktoranderna Richelle Duque Björvang och Sebastian Ols deltar i Forskar Grand Prix 2021. Foto: Lasse Schullström,Ulf Sirborn

Det gäller att på fyra minuter presentera sin forskning för allmänheten. Vid årets digitala upplaga av Forskar Grand Prix deltar två doktorander från Karolinska Institutet för att göra just det. En inte alldeles enkel uppgift.

Mellan den 20 och 24 september går den digitala deltävlingen av Forskar Grand Prix av stapeln. Fem forskare från hela Sverige har valts ut för att presentera sin forskning i videoformat på fyra minuter. Två av forskarna är doktoranderna Sebastian Ols vid institutionen för medicin Solna, och Richelle Duque Björvang vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet.

Med en ökad förståelse för hur vacciner interagerar med immunförsvaret hoppas forskare kunna skapa bättre vaccin på kortare tid. Sebastian Ols forskning handlar om det.

– I min forskning utnyttjar jag det faktum att vårt immunförsvar älskar repetitiva mönster. Jag dekorerar fotbollsliknande strukturer, så kallade nanopartiklar, med ytprotein från virus. Genom att manipulera dessa strukturer har vi lärt oss hur vi kan öka mängden, kvalitén, och bredden på vår immunitet. Det betyder mer långvarig och effektiv immunitet som är mindre känslig för till exempel virusmutationer, säger Sebastian Ols.

Richelle Duque Björvang forskar om hur fertilitet påverkas av kemikalier i miljön.

– Det finns mer och mer bevis för att vissa kemikalier som vi människor släpper ut i miljön kan spela en roll för förmågan att skaffa barn, säger hon.

Kemikalier finns i teflon i stekpannor, smink, bekämpningsmedel, elektronik, leksaker, möbler och mycket annat.

– Vi ville studera länken mellan kemikalier och fertilitet hos kvinnor. Genom att studera detta kan vi komma ett steg närmare bättre regelverk så att vi alla kan leva i en säker miljö. Utsläpp av kemikalier ska inte bestämma hur många barn en kvinna får, det ska vara upp till kvinnan själv, säger Richelle Duque Björvang.

Nu ska Sebastian Ols och Richelle Duque Björvang tävla med andra forskare i Forskar Grand Prix i att göra den mest begripliga, fängslande och inspirerande presentationen av sin forskning på fyra minuter.

Deltävlingar arrangeras i samband med vetenskapsfestivalen ForskarFredag och vinnarna går vidare till den nationella finalen i Stockholm i november. Finalen samarrangeras av Vetenskap & Allmänhet (VA), Formas, Forte, Vetenskapsrådet samt Vinnova. Av de två KI-doktoranderna lyckades Richelle Duque Björvang ta sig till finalen.