Publicerad: 2016-01-11 21:54 | Uppdaterad: 2016-01-18 10:50

Thomas Helleday får utmärkelsen Årets cancerforskare

Thomas Helleday, professor i kemisk biologi vid Karolinska Institutet, har tilldelats utmärkelsen ”Årets cancerforskare” av Cancerfonden. Priset delades ut under den direktsända tv-galan Nej till cancer i TV4 under måndagskvällen.

Thomas Helleday är forskningsledare och professor i kemisk biologi vid institutionen för medicinsk biokemi och biofysik vid Karolinska Institutet och även knuten till SciLifeLab i Stockholm.

– Cancerfonden har stöttat min forskning under mer än 15 år, och den långsiktiga satsningen har gjort att vi vågat ta större risker och göra nya saker. Det är helt avgörande för att kunna få fram nya behandlingar mot cancer, säger Thomas Helleday i ett pressmeddelande.

Cancerfonden instiftade utmärkelsen ”Årets cancerforskare” för att lyfta fram cancerforskarnas kamp mot cancer i labbet, vid datorn eller i sjukvården. Utmärkelsen kommer att delas ut årligen och mottagaren utses av Cancerfondens forskningsnämnd.

Forskningsnämndens motivering:

"Thomas Helleday är en cancerforskare av internationell toppklass. Hans studier syftar till att ta fram ny medicinsk behandling mot cancer, och omfattar hela vägen från grundforskning till patientstudier. Thomas Helledays forskargrupp har identifierat nya tänkbara läkemedel som bygger på idén att cancerceller har särskilda behov när det gäller reparation av DNA, arvsmassan. Sådana mediciner skulle kunna skilja mellan cancerceller och friska celler på ett bättre sätt än cytostatika som används idag. Helledays nyskapande forskningsprogram, gedigna meritering och imponerande vetenskapliga publikationer har av Cancerfondens forskningsnämnd belönats med Cancerfondens genom tiderna största forskningsbidrag."

Läs mer om utmärkelsen Årets cancerforskare här.

I den direktsända insamlingsgalan Nej till cancer på Cirkus i Stockholm deltog flera KI-forskare, bland annat Jonas Frisén, professor i stamcellsforskning och själv cancerpatient. För två år sedan fick han diagnosen akut myeloisk leukemi. Medverkade gjorde även KI-forskarna Anna Martling, professor i kirurgi med inriktning mot kolorektal cancer vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, och Henrik Grönberg, professor i cancerepidemiologi, vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik.