Publicerad: 2024-03-28 09:55 | Uppdaterad: 2024-04-05 13:26

Svedbergpriset 2024 tilldelas KI-forskaren Björn Reinius

En bild på Svedberg prisets medalj
Svedbergprisets medalj

Svedbergpriset 2024 tilldelas Björn Reinius, verksam vid institutionen för medicinsk biokemi och biofysik vid Karolinska Institutet, för hans upptäckter om genregleringsmekanismer på X-kromosomen och hans betydande påverkan på covid-19-klinisk diagnostik.

Björn Reinius

Grattis, Björn Reinius! Vad betyder det för dig att få detta pris?

– Det finns inte många svenska utmärkelser inom kemi, så självklart betyder detta erkännande mycket för mig personligen. Det är en stor uppmuntran att andra uppskattar vårt arbete. Dessutom är det speciellt och en stor glädje för mig att få detta särskilda pris till minne av Theodor Svedberg. Några av mina starkaste minnen som ung kemistudent vid Uppsala universitet är från The Svedberg-rummet i det tidigare Kemikum, lokaler där Theodor en gång verkade.

Vad händer härnäst?

– Jag kommer fortsätta min forskning inom två huvudområden, precis som tidigare. Ett fokus ligger på metodutveckling och förbättring av RNA- och DNA-detektion, där vi har många intressanta projekt på gång i labbet. Det andra spåret handlar om genreglering, där vi försöker förstå hur cellen reagerar på, och kompenserar för, förändringar i kromosomkopior. Just nu befinner vi oss i en guldålder för forskning inom cell- och molekylärbiologi, så det är otroligt spännande att vara en del av detta.

Hur kommer du fira?

– Jag kommer fira med en flaska champagne tillsammans med mina labbmedlemmar – eller kanske två flaskor!

Hur genomförs prisutdelningen?

– Medaljen kommer att delas ut i samband med den årliga svenska konferensen om makromolekylers struktur och funktion, där jag också kommer att hålla i ett föredrag.

Om Svedbergpriset

Svedbergpriset tilldelas till minne av den svenska kemisten Theodor Svedberg (1884–1971), mer känd som The Svedberg, som var en Nobelpristagare för sin forskning om kolloider och proteiner.

Svedbergpriset är en vetenskaplig utmärkelse om cirka 40 000 kronor som årligen delas ut av Svenska föreningen för biokemi, biofysik och molekylärbiologi (SFBBM) tillsammans med den Svenska nationalkommittén för molekylära biovetenskaper.

Fonden upprättades med medel från den 9:e internationella biokemikongressen och syftar till att ge en årlig prissumma för vetenskaplig forskning inom biokemifältet i Sverige. Fonden instiftades av Svenska nationalkommittén för biokemi och administreras av Kungliga Vetenskapsakademien.