Publicerad: 2024-10-16 14:05 | Uppdaterad: 2024-10-16 15:36

Studenter nöjda med sin utbildning på KI - och redo för yrkeslivet vid examen

Inzoomad bild på när flera studenter från ett program sträcker upp sina kuvert i luften och ler.
Examensceremoni i juni 2024. Foto: Fredrik Persson

Resultatet av den senaste examensenkäten läsåret 23/24 visar att studenter vid KI generellt är nöjda med sin utbildning och känner sig förberedda på kommande yrkesliv. Studenternas svar i de öppna frågorna ger viktiga perspektiv och idéer till utvecklingen av utbildningen.

Enkäten skickades till studenter som var inskrivna på något av Karolinska Institutets 36 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå som avslutades under höstterminen 2023 eller vårterminen 2024. För de program som ges på svenska genomfördes enkäten på svenska medan de globala programmen fick enkäten på engelska.

KI:s examensenkät genomförs med syfte att öka förståelsen för studenternas upplevelse av sin studietid på KI som helhet, hur väl beredda studenterna upplever de är för sitt framtida arbete/yrke samt hur de sammantaget upplever kvaliteten på utbildningen de genomfört. Enkäten är en del av KI:s systematiska kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Positiva trender

Resultaten visar att studenterna på programmen som ges på svenska uppskattade särskilt att utbildningens innehåll baserades på aktuell forskning. Studenterna uppskattade även speciellt att utbildningen hade förberett dem för att söka nödvändig information och kritiskt granska information, arbeta evidensbaserat, samarbeta med andra och att verka för jämlikt bemötande baserat på etnisk bakgrund, religion, social klass osv. Överlag var studenterna i de svenska programmen nöjda med sin studietid på KI och många skulle rekommendera KI som lärosäte till blivande studenter.

Studenterna på de globala programmen lyfte speciellt fram  att de kände sig väl förberedda för att söka nödvändig information, samarbeta med andra samt samverka i mångkulturella miljöer. Även de internationella studenterna uttryckte hög nöjdhet med sin studietid på KI, och en stor andel skulle rekommendera KI till framtida studenter.

Ewa Ehrenborg, vicerektor för utbildning
Ewa Ehrenborg, vicerektor för utbildning. Foto: Hien Ekeroth

Enligt professor Ewa Ehrenborg, vicerektor för utbildning och ordförande i kommittén, har resultaten varit mycket värdefulla för KI och för blivande studenter.

– Vi är mycket glada över de positiva resultaten som visar att våra studenter är nöjda med sin tid på KI och gärna rekommenderar oss till framtida studenter. Dessa resultat speglar vårt engagemang för att erbjuda en högkvalitativ utbildning och en positiv studentupplevelse.

Förbättringsområde

Trots det övergripande positiva resultatet framkom också vissa förbättringsområden. Studenterna i de svenska programmen upplevde i något mindre utsträckning att de fått tillräcklig information om sina möjligheter att påverka programmets kurser och uppmuntran av lärarna att delta i utvecklingen av kurserna i programmet.

De globala programmens studenter lyfte fram utmaningar med att regelbundet får återkoppling på praktiska inslag och examinationsresultat och fick i mindre utsträckning kännedom om pågående forskning under praktiska och/eller kliniska moment.

Nästa steg

Resultaten från enkäten har skickats ut till alla programansvariga och Zoe Säflund, pedagogisk utvecklare vid enheten för undervisning och lärande (UoL) understryker vikten av att varje program tar tillvara den värdefulla feedback som studenterna har delat.

– Enkäten innehöll tre öppna frågor där studenterna kunde dela med sig av vad som var bra med deras studietid på KI, ge förbättringsråd till programledningen och ge råd till framtida studenter.

Enkätens resultat kan ge nya idéer och perspektiv för programmen att fortsätta med sitt kvalitetsarbete samt kan också vara värdefullt för blivande studenter att ta del av.

Fakta

• KI:s examensenkät genomförs två gånger per år (för studenter med examen i januari, respektive juni) för samtliga utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå.
  • Sammanlagt analyserades data från 913 studenter (763 för enkäter på svenska och 150 för enkäter på engelska).
  • Medelsvarsfrekvensen för HT23 var 50 procent för program på svenska. För VT24 var medelsvarsfrekvensen 41 procent för program med svensk enkät och 52 procent för program med engelsk enkät.
  • Examensenkäten genomförs av Enheten för Undervisning och lärande (UoL) på uppdrag av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU).