Publicerad: 2020-12-04 08:00 | Uppdaterad: 2020-12-16 09:40

Professor Miia Kivipelto vinner Rymanpriset 2020

Miia Kivipelto Foto: Erik Cronberg

Priset uppmärksammar professor Kivipeltos mer än 20-åriga forskning om prevention, diagnos och behandling av kognitiv svikt, Alzheimers sjukdom och demens.

Professor Kivipelto tilldelades priset av Jacinda Ardern, Nya Zeelands premiärminister, vid en särskild ceremoni i Auckland, Nya Zeeland idag.

Rymanpriset är ett årligt internationellt pris om 250 000 NZ dollars för det bästa arbetet som utförs någonstans i världen och som har ökat livskvaliteten för äldre människor. Det är det största priset i sitt slag i världen. Priset har delats ut sex gånger och pristagaren får normalt medaljen personligen – men professor Kivipelto anslöt sig via videolänk från sitt hem i Sverige på grund av covid-19-pandemin.

Professor Kivipelto inspirerades att börja med forskning efter erfarenhet av att som ung på nära håll följt sin farmor som levde med Alzheimers sjukdom.
Hon är glad över att ha vunnit priset.

– Det här är en stor ära, inte bara för mig, utan för mitt team. Jag tror att detta kommer att ge oss ännu mer energi för det vi gör, vilket är viktigare än någonsin. Vi har fortsatt trots covid-19 och vi får bra resultat, och vi kommer att fortsätta.

Professor Kivipelto kommer ursprungligen från Finland och är ansvarig forskare för den världsledande finska geriatriska interventionsstudien för att förebygga kognitiv svikt och funktionsnedsättning. Känd som FINGERS-studien, var det den första storskaliga studien som visade att livsstils-baserade insatser inom flera områden kan minska risken för kognitiv och funktionell nedgång bland äldre personer som har ökad risk för demens. Hon leder nu det världsomspännande FINGERS-nätverket som anpassar och optimerar FINGER-modellen i mer än 30 länder.

År 2006 utvecklade professor Kivipelto och hennes team ett verktyg som kan identifiera demensrisk, som har antagits och använts som ett pedagogiskt och motiverande verktyg och för att rikta in insatserna för dem som riskerar att drabbas kliniskt.

Rymanpriset lockar varje år ett fält av deltagare i världsklass. Varje vinnare utses av en internationell jury av experter från många discipliner. Professor Kivipelto pekades ut för årets pris för hennes outtröttliga engagemang för sin forskning, och hennes långtgående inverkan runt om i världen.

– Vår jury tyckte att hon var en enastående kandidat. Professor Kivipeltos forskning är världsledande, praktisk och inflytelserik. Hon leder ett team av 100 forskare och klinisk personal som arbetar med utmaningen och hennes kollegor beskriver henne som en mycket hårt arbetande forskare som är helt dedikerad till att förstå sjukdomar och förbättra livet för äldre, säger Rymanprisets direktör David King.

– Hon är en stor förespråkare för sitt forskningsområde och det råder ingen tvekan om att hon kommer att använda detta erkännande till sitt arbete. Hon är en inspiration och detta pris är ett tack för allt arbete hon har gjort, och utan tvekan kommer att fortsätta att göra.

Om Rymanpriset

Rymanpriset administreras av Rymanstiftelsen. Det årliga priset består av ett bidrag på $ 250.000 som delas ut av en internationell jury till bästa uppfinning, idé, forskningskoncept eller initiativ som har ökat livskvaliteten för äldre människor. Det är världens största pris i sitt slag och inrättades för att skapa motsvarigheten till ett Nobelpris för personer som arbetar med äldre människors hälsa. Priset lanserades 2015 och det första priset vanns av Gabi Hollows, grundande direktör för The Fred Hollows Foundation.

Om Miia Kivipelto

Professor Miia Kivipelto är professor i klinisk geriatrik vid Karolinska Institutet (institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle), Centrum för Alzheimerforskning och forsknings- och utvecklingschef, Tema åldrande, Karolinska Universitetssjukhuset i Stockholm. Hennes Nordic-UK Brain Network är också baserat vid Östra Finlands universitet, Finska Institutet för hälsa och välfärd, Imperial College, London, UK och Fingers Brain Health Institute.

Miia Kivipelto, Professor i klinisk geriatrik
E-post: miia.kivipelto@ki.se Telefon: +46 73 994 09 22