Publicerad: 2020-01-10 10:21 | Uppdaterad: 2020-01-10 13:43

Pawel Kozielewicz utsedd till Highlighted Trainee Author, January 2020 av tidskriften Molecular Pharmacology

Stort grattis till Pawel Kozielewicz som utsetts till "Highlighted Trainee Author, January 2020" av tidskriften Molecular Pharmacology.

Pawel Kozielewicz in the Gunnar Schulte laboratory in Biomedicum.

Vad heter artikeln du bidragit med?

– Artikelns titel är “A NanoBRET-Based Binding Assay for Smoothened Allows Real-time Analysis of Ligand Binding and Distinction of Two Binding Sites for BODIPY-cyclopamine” och publicerades i början av januari i tidskriften Molecular Pharmacology.

Pawel Kozielewicz forskar sedan 2017 vid Institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet, i Gunnar Schultes lab.

Vad handlar din forskning om?

– Mitt forskningsfokus ligger på de farmakologiska egenskaperna hos den G protein-kopplade receptorfamiljen Frizzleds. Frizzleds binder WNT-proteiner och är viktiga för fosterutveckling och vävnadshomeostas.

Hur hoppas du kunna bidra till att förbättra människors hälsa?

– Då överaktiv Frizzledsignalering är cancerframkallande är farmakologisk inhibering av dessa receptorer en lämplig behandling. De förväntade resultaten från mina projekt är bland annat att bättre förstå Frizzleds ligandinducerade aktiveringsmekanism. Detta kommer förhoppningsvis att leda till upptäckten och utvecklingen av små molekyler som påverkar Frizzleds.

Vad gör du när du inte forskar?

– Jag gillar att spendera tid med min familj och just nu försöker jag lära mig sjunga olika förskolesånger med min dotter. Jag har också ett stort intresse för sport och speciellt fotboll (favoritklubbar är Chelsea och Aston Villa). När jag får ovanligt mycket fritid försöker jag hålla mig i form genom att gå till gymmet eller spela squash.