Publicerad: 2023-10-04 12:05 | Uppdaterad: 2023-10-04 12:59

Öppet seminarium om HPV - från upptäckt till utrotning av livmoderhalscancer

Dekorativ bild
Foto: Getty Images.

Hur ser det aktuella läget ut för utrotning av HPV-virus? Fredag 6 oktober ordnas ett öppet seminarium om vägen från upptäckt av humana papillomvirus som orsakar livmoderhalscancer, till förebyggande vaccin. Delta på plats i Solna eller anslut digitalt.

2008 gick Nobelpriset i fysiologi eller medicin till Harald zur Hausen för hans upptäckt av humana papillomvirus (HPV) som orsakar livmoderhalscancer. Denna upptäckt revolutionerade det gynekologiska cellprovtagningsprogrammet mot livmoderhalscancer, som idag erbjuder HPV-testning till alla kvinnor i Sverige mellan 23-70 år.

Upptäckten banade också väg för framtagningen av förebyggande vacciner mot HPV. På seminariet får du höra mer om det aktuella läget för utrotningen av HPV och livmoderhalscancer i Sverige.

Medverkande

På seminariet medverkar:

• Ingemar Ernberg, professor i tumörbiologi, KI
  • Joakim Dillner, professor infektionsepidemiologi, KI
  • Miriam Elfström, Med Dr, ordförande RCC:s nationella arbetsgrupp mot livmoderhalscancer
  • Kjell Ivarsson, nationell cancersamordnare, Sveriges kommuner och regioner (SKR)

Plats och tid

Seminariet äger rum fredag 6 oktober kl. 15:00-16:30 i Biomedicum, Karolinska Institutet, Solna. Det är öppet för alla intresserade, ingen föranmälan behövs.

Du kan också ansluta digitalt.

Nobel Calling Stockholm

När årets Nobelpristagare tillkännages riktas världens blickar mot Stockholm. Nobel Prize Museum förvandlar staden till en hubb för vetenskap, forskning och teknik tillsammans med Karolinska Institutet och andra samhällsaktörer, under namnet Nobel Calling. I kunskapens anda bjuder bland andra KI på inspirerande event och lärorika möten.

Alla aktiviteter på KI under Nobel Calling Stockholm 2023.

Nobel Calling 2023.
Foto: Nobel Prize Museum.

Joakim Dillner Professor/Fou-Chef