Publicerad: 2024-09-05 10:42 | Uppdaterad: 2024-09-05 12:30

Omgivningsfysiologi blir en del av KI

Humancetrifug för test av g-krafter
Humancentrifug för tester vid höga g-krafter. Foto: Omgivningsfysiologi

Forskningsområdet omgivningsfysiologi flyttar tillbaka till Karolinska Institutet efter att under många år ha tillhört KTH. Flytten markerar början på ett utökat samarbete mellan Försvarsmakten och KI.

Martin Bergö
Martin Bergö, prorektor vid KI. Foto: Stefan Zimmerman

– KI välkomnar överflyttningen. Vi är mycket glada för att vi får tillgång till forskarnas kompetens och att vi kan erbjuda dem ett sammanhang med kunskapsöverföring och utbildningar tillsammans med andra forskare på KI, säger Martin Bergö, prorektor vid Karolinska Institutet.

Det medicinska forskningsområdet omgivningsfysiologi handlar om hur förändringar i omgivningen, som gravitation, lufttryck och temperatur, påverkar människokroppen. Det kan till exempel vara forskning där man vill ta fram bättre gaser för tuber vid dykning, studera hur stridspiloter reagerar vid påfrestning av höga g-krafter, eller hur skelettmuskulaturen hos astronauter påverkas av långvarig tyngdlöshet.

Forskarna finns redan på KI campus

Idag tillhör forskningsområdet, som historiskt en gång varit en del av KI, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. De forskare som är verksamma inom omgivningsfysiologi arbetar dock redan nu i en byggnad vid Berzelius väg 13 på KI campus Solna.

Flytten den 1 september är med andra ord administrativ, men innebär ett byte av arbetsgivare för det tiotal medarbetare som nu kommer att tillhöra institutionen för fysiologi och farmakologi, FyFA

Verksamheten vid avdelningen för Omgivningsfysiologi, KTH handlar till stor del om forskning på medicinska och fysiologiska problem som behövs för försvarsrelaterad medicin. Forskargruppen är bland annat expertstöd åt Försvarsmakten vid frågor som rör fysisk belastning eller risk för fysisk skada på människa. Forskningen finansieras därför till största delen genom anslag från dem.

Porträtt av Claes Ivgren
Claes Ivgren, chef för generalläkaravdelningen. Foto: Hampus Andersson, Försvarsmakten

– Vi bedömer att det är positivt för forskargruppen att få ingå i det sammanhang som de kan få på KI. Här finns en kunskapsmiljö som passar Försvarsmaktens behov, säger brigadgeneral Claes Ivgren, chef för försvarsstabens generalläkaravdelning, som ansvarar för hälso- och sjukvård i Försvarsmakten.

Utökat samarbete

Försvarsmakten driver ingen egen forskning, utan ger anslag till områden där kunskapen inte kan förväntas komma fram genom redan existerande, civil, forskning.

– Världsläget har gjort det mer angeläget att få svar på vissa av våra frågor, vilket gör att behovet av forskning ökar. Försvarsmakten kommer därför att lägga tid, kraft och pengar på ett större samarbete med KI, säger Claes Ivgren.

Enligt Martin Bergö är ambitionen att utöka samarbetet med Försvarsmakten och därmed bidra till förstärkning av försvarsrelaterad medicinsk forskning på Karolinska Institutet.

– Kunskap inom till exempel traumatologi och katastrofmedicin behövs inför både civila och militära kriser. Här har Karolinska Institutet en viktig roll att spela. Vi hoppas att en kraftsamling  inom försvarsrelaterad medicin kan öka intresset för forskningsområdet, inte minst bland KI:s studenter, säger Martin Bergö.