Publicerad: 2021-12-15 18:00 | Uppdaterad: 2021-12-16 08:06

Ny upptäckt om hur omega-3-fetter kan motverka åderförkalkning

Lax, olja, avocado och nötter på ett bord.
Omega-3-fetter finns bland annat i fet fisk och valnötter. Foto: Getty Images

En receptor som aktiveras av ämnen som bildas från omega-3-fettsyror har en viktig roll för att stoppa inflammation i kärlen och motverka åderförkalkning, visar en studie från Karolinska Institutet som publicerats i Journal of Clinical Investigation. Fynden kan bana väg för helt nya strategier att behandla och förebygga hjärt-kärlsjukdom med till exempel omega-3-fetter.

Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i världen och ett stort folkhälsoproblem. Vid åderförkalkning uppstår inflammation i blodkärlen. Denna inflammatoriska process hanteras normalt sett av olika stoppsignaler som kallas resolviner, som dämpar inflammationen och stimulerar läkning av vävnaden. Resolviner bildas från omega-3-fettsyror och binder till och aktiverar en receptor som kallas GPR32.

Hildur Arnardottir
Hildur Arnardottir, forskarassistent vid institutionen för medicin, Solna. Foto: Stefan Zimmerman

– Vi har funnit att denna receptor är dysreglerad i åderförkalkning, vilket tyder på en störning i läkningsprocessen. Fynden kan bana väg för helt nya strategier att behandla och förebygga åderförkalkning genom att stoppa inflammationen i kärlen, till exempel med hjälp av omega-3-fettsyror, säger Hildur Arnardottir, forskarassistent vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet, och studiens förstaförfattare.

Den nya studien visar att signalering via receptorn aktivt stoppar inflammation i åderförkalkade blodkärl och stimulerar läkning. Forskarna har studerat aterosklerotiska plack och även skapat en ny experimentell modell där man har överuttryckt GPR32-receptorn. GPR32-receptorn dämpade åderförkalkning och inflammation i blodkärl och resolviner som aktiverar GPR32 förstärkte effekten ytterligare.

Magnus Bäck
Magnus Bäck, professor vid institutionen för medicin, Solna. Foto: Leonard Gren

– Vi fortsätter nu att studera de mekanismer som ligger bakom misslyckad hantering av inflammation i kärlen samt hur omega-3-härledda stoppsignaler kan användas för att behandla åderförkalkning, säger Magnus Bäck, överläkare i kardiologi och professor vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet och studiens sisteförfattare.

Forskningen finansierades huvudsakligen av Vetenskapsrådet, Hjärt-Lungfonden, Konung Gustaf V:s och Drottning Victorias Frimurarestiftelse och Region Stockholm. Det finns inga rapporterade intressekonflikter.

Publikation

“The resolvin D1 receptor GPR32 transduces inflammation-resolution and atheroprotection”. Hildur Arnardottir, Silke Thul, Sven-Christian Pawelzik,Glykeria Karadimou, Gonzalo Artiach, Alessandro L. Gallina, Victoria Mysdotter, Miguel Carracedo, Laura Tarnawski, April S. Caravaca, Roland Baumgartner, Daniel F.J. Ketelhuth, Peder S. Olofsson, Gabrielle Paulsson-Berne, Göran K. Hansson, Magnus Bäck. The Journal of Clinical Investigation, 15 december 2021, doi: 10.1172/JCI142883.