Ny meritportfölj för lärare och forskare - ett effektivt redskap vid rekrytering
Rektor har efter en bred remissrunda fattat beslut om en ny meritportfölj för lärare och forskare. Nu finns uppdaterade mallar att använda vid bland annat rekrytering, befordran och ansökan om docentur.
Meritportföljen används för att dokumentera meriter och ge underlag för värdering av produktivitet och kvalitet inom områdena forskning, undervisning, administration och klinisk tjänstgöring.
Arbetet med den meritportföljen har pågått under 1,5 år och den reviderade versionen ska fungera som ett mer effektivt redskap vid olika typer av läraranställningar, även för juniora forskare och för ansökan till docentur.
– Den nya meritportföljen är förhoppningsvis betydligt mer överkomlig att fylla i än den tidigare versionen. Den är reviderad för att belysa endast de meriter som bedöms vid tillsättningar, vara mer enhetlig, ha tydligare instruktioner, undvika upprepningar och moderniseras. Jag hoppas att den blir uppskattad både inom och utanför KI, säger Jesper Lagergren, ordförande i rekryteringsnämnden och den som lett arbetet.
Detta har justerats
- Kvalitativ bedömning av vetenskap ges större betydelse.
- Fler exempel och förtydliganden för att förenkla för användaren.
- Nedkortad, bland annat har upprepningar tagits bort.
- Ökad läsbarhet och samlat i ett och samma dokument.
- Tydligare koppling till de meriter som efterfrågas för läraranställningar och anpassning till fler typer av läraranställningar.
Den nya meritportföljen består av fem delar:
- curriculum vitae
- forskningsportfölj
- undervisningsportfölj
- ledarskap- och samverkansportfölj
- klinisk portfölj
Meritportföljen har också en tydligare koppling till anvisningarna för lärare vid KI. Meriter som efterfrågas hänger nu tydligare ihop med de behörighetskrav och bedömningsgrunder som finns i anvisningarna.
400 synpunkter under remissrunda
Revideringen har letts av en arbetsgrupp med ledamöter från rekryteringsnämnden och docenturnämnden, samt representanter från HR-avdelningen. Uppdraget bestod av att förtydliga och förenkla meritportföljens fem delar, men även att anpassa dem till den globala utvecklingen inom den medicinska högskolevärlden.
Under remissrundan (september 2024) inkom 400 synpunkter vilket resulterade i att meritportföljen har kunnat förtydligas ytterligare. Inspelen ledde också till att meritportföljen är mer tillgänglig för fler typer av syften, till exempel genom att öka antalet sidor för forskningsbeskrivning och ge forskningsbeskrivningen och den pedagogiska reflektionen lika stort utrymme.
Den nya meritportföljen gäller från 1 januari 2025.
Meritportfölj
Ansökan om docentur
För ansökan om docentur gäller en övergångsperiod till och med 31 juli 2025. Om du ska använda meritportföljen för ansökan om docentur kan du läsa mer om det här: Docentur vid Karolinska Institutet.
Bakgrund
Fakultetsnämnden beslutade i juni 2023 att ge rekryteringsnämnden i uppdrag att revidera meritportföljen, inklusive tillhörande instruktioner och mall. Detta för att förtydliga, modernisera och förenkla meritportföljen för att den på så sätt ska kunna vara ett mer effektivt redskap. Arbetsgruppen utsågs av rekryteringsnämnden.
Remissen gick till: fakultetsnämnden, kommittén för forskning, kommittén för utbildning på forskarnivå, kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, rekryteringsnämnden, docenturnämnden, dekaner, prefekter, administrativa chefer, KI RIMS rapportkontor, KIB, gruppen för öppen vetenskap samt fackliga representanter.