Publicerad: 2024-10-02 13:51 | Uppdaterad: 2024-10-22 21:07

Nu blir anvisningarna för läraranställningar tydligare

Rektor har beslutat om ett förtydligade av anvisningarna för anställningsordningen för lärare på KI. Revideringen ska öka tydligheten och transparensen, både för sökande och för de som bedömer. De uppdaterade anvisningarna gäller från 1 november 2024.

Studenter i Neo, Flemingsberg
Neo, Flemingsberg. Foto: Liza Simonsson.

Revideringens syfte har varit att förtydliga och dokumentera nuvarande arbetssätt - inte att ändra ”ribborna” (nivåerna) i anställningsordningen. Arbetet har inneburit att se över behörighetskrav och bedömningsgrunder för läraranställningen.

Ett förtydligande har varit efterfrågat. Tydligare krav och bedömningsgrunder gör det lättare för externa granskare att bedöma sökande. Det skapar också tydlighet för sökande och transparens över vad som krävs för att bli lärare vid KI, vilket också ökar rättssäkerheten.

Exempel på justeringar:

  • den pedagogiska bedömningsmatrisen har utvecklats
  • utvecklade bedömningsgrunder och behörighetskrav för adjunkt och biträdande lektor
  • utvecklade behörighetskrav och bedömningsgrunder för anställningar som lektor och professor
  • tydligare instruktioner för bedömning av befordran till lektor från biträdande lektor.

Mer information

I frågor och svar nedan kan du läsa mer i detalj om vilka justeringar som har gjorts.

Ingen påverkan för pågående anställningar

Justeringen av anvisningarna påverkar inte pågående anställningar.

Du som är anställd som biträdande lektor kommer vid en eventuell ansökan om befordran till lektor att bedömas enligt de anvisningar som gällde vid tillfället då du anställdes som biträdande lektor.

För rekryteringar som sköts helt inom institutionerna påverkas framförallt anställningar som assisterande lektor, biträdande lektor, adjunkt och adjungerad adjunkt där behörighetskrav och bedömningsgrunder har lagts till.

Översyn av meriteringskrav startar inom kort

Syftet med uppdateringen av anvisningarna har varit att förtydliga nuvarande arbetssätt. Inom kort startar arbetet upp med att även se över meriteringskraven (”ribborna”) för lärare, inom det prioriterade fokusområdet C.

Det arbetet är viktigt för att inte förlora värdefull kompetens och att på sikt få svårt att täcka KI:s utbildningsuppdrag. Arbetet kommer att involvera flera delar och genomsyras av en transparent dialog och förankring.

Bakgrund 

Återkoppling har kommit från både sökande och bedömare (sakkunniga och ledamöter i rekryteringsnämnden) att anvisningarna tidigare har varit svåra att förstå och följa. Det är otydligt vad som krävs för att vara behörig till en tjänst vilket gör att det riskerar att bli fel vid bedömning. När en revidering av och tydligare koppling till meritportföljen skulle göras blev det naturligt att samtidigt förtydliga anvisningarna.  

Arbetet med revideringen av anvisningarna har pågått under cirka två år under ledning av rekryteringsnämndens ordförande med ledamöter från rekryteringsnämnden, tillsammans med representanter från enheten för akademiska anställningar vid HR-avdelningen. 

Frågor och svar

  • Utveckling av behörighetskrav och bedömningsgrunder: För att tydliggöra vad som krävs för anställning som professor och lektor har behörighetskrav och bedömningsgrunder setts över. Tydligare krav och bedömningsgrunder gör det lättare för externa granskare att bedöma sökande. Det skapar en tydlighet och transparens för sökande över vad som krävs för att bli lärare vid KI.

  • Förtydligande av pedagogiska meriter: Tydligare krav på pedagogiska meriter, exempelvis har handledarskap flyttat från att vara en vetenskaplig merit till att vara en pedagogisk merit.

  • Utökat undantag avseende tio veckors högskolepedagogisk utbildning: För att möjliggöra och främja internationell rekrytering är undantaget från högskolepedagogisk utbildning utökat och ska gälla samtliga anställningar (förutom befordran från biträdande lektor till lektor med inriktning mot utbildning och forskning) med ett krav om att en sådan utbildning ska genomgås under de två första åren av anställning.

  • Samma krav på högskolepedagogisk utbildning för adjungerade professorer, lektorer samt gästprofessorer som för lektorer och professorer: För att öka tydligheten gäller samma krav för högskolepedagogisk utbildning för alla professorer och lektorer, det vill säga att även innefatta adjungerade professorer, gästprofessorer samt adjungerade lektorer.

  • Utveckling av behörighetskrav och bedömningsgrunder för anställning som assisterande lektor, biträdande lektor, adjunkt och adjungerad adjunkt: Behörighetskrav och bedömningsgrunder för dessa anställningar har lagts till i anvisningarna som en del i att förtydliga vad som krävs för de olika läraranställningarna.

  • Större betoning på samlad bedömning och genomgående omarbetning och förtydliganden: Anvisningarna har förtydligats genomgående, det är nu tydligare att det ska göras en samlad bedömning av bedömningsgrunderna.

  • Tydligare koppling med de meriter som efterfrågas i KI:s meritportfölj: Parallellt med revideringen av anvisningarna har ett arbete med en reviderad meritportfölj pågått. Dessa två arbeten har varit nära sammanlänkade för att säkerställa att de meriter som efterfrågas i meritportföljen är baserade på de meriter som krävs för de olika läraranställningarna. Den reviderade meritportföljen planeras att träda i kraft vid årsskiftet 2024/2025.

De gäller från 1 november 2024. För utlysta anställningar är det de annonser som publiceras efter 1 november som kommer att omfattas av de nya anvisningarna.

För anställningar som adjungerad professor och lektor, samt gästprofessor, gäller de nya anvisningarna för de ansökningar som inkommer till akademiska anställningar från och med den 1 november.

Syftet med revideringen har varit att förtydliga och dokumentera nuvarande arbetssätt, inte ändra meriteringskraven (”ribborna”). Men en risk som har lyfts är att KI förlorar värdefull kompetens och på sikt kan få svårt att täcka vårt utbildningsuppdrag och därför kommer meriteringskraven för lärare att ses över inom det strategiska fokusområdet C. Arbetet startas upp inom kort.

Det är också anledningen till att de nya anvisningarna inte gått ut på remiss. Stor vikt kommer i stället att läggas på att skapa en bred inkludering under arbetet med att se över meriteringskraven. 

Det kommer att krävas ett brett deltagande av hela verksamheten för att se över meriteringskraven för läraranställningar på KI. Det gör att det kommer att ta lite tid innan det är klart. Det är viktigt att det blir en transparent dialog som är ordentligt förankrad. Arbetet kommer leds av HR-direktör Johanna Bäckström