Publicerad: 2020-05-20 15:34 | Uppdaterad: 2020-05-20 16:38

KI-forskare tilldelas NIHs toppanslag på 1,2 miljoner dollar för schizofreni och bipolär sjukdom

Sarah Bergen, senior forskare på institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik (MEB) på Karolinska Institutet, har tilldelats ett anslag på nära 1,2 miljoner amerikanska dollar (drygt 11,5 miljoner svenska kronor) från National Institutes of Health (NIH), USA.

Sarah Bergen_privat foto
Sarah Bergen_privat foto.

För två år sedan tilldelades Sarah sitt första anslag från NIH (ett R21-anslag på två år), och nu har hon tilldelats sitt första 4-årsanslag (ett R01 grant). NIHs R01-projektanslag är ett program som söks i hög konkurrens och är svårt att erhålla även för erfarna forskare verksamma i USA.

Övriga forskare som samarbetar i projektet är professor Paul Lichtenstein och professor Patrick Sullivan från MEB samt professor Kenneth Kendler vid Virginia Commonwealth University (USA). Sarah Bergen och hennes team kommer att undersöka riskfaktorer för schizofreni och bipolär sjukdom. Vi vet att dessa sjukdomar delar många genetiska riskfaktorer, och det här projektet kommer att visa om de även delar miljöriskfaktorer.

Eftersom kombinationer av genetisk och miljömässig påverkan samverkar i att framkalla dessa diagnoser, planeras även studier som kommer att undersöka dessa interaktioner genom att använda två olika sätt att mäta genetisk risk: 1) Förekomsten av endera sjukdomen i familjehistoriken. 2) Molekylär genetisk risk i studiedeltagarnas DNA. Ju mer kunskap vi har om hur dessa sjukdomar uppstår, desto bättre kommer vi att bli på att förebygga och behandla dem.

Sarah Bergens profilsida