Publicerad: 2023-11-29 11:59 | Uppdaterad: 2023-11-29 11:59

Goran Papenberg får projektbidrag från Vetenskapsrådet

Avbildning av hjärnan (lila) mot mörk bakgrund.
Bild: Pixabay

KI-forskaren Goran Papenberg har beviljats ett projektbidrag från Vetenskapsrådet för sin forskning om hjärnans förmåga att producera nya nervceller och dess betydelse för långtidsminne och depression vid åldrande.

porträttbild.
Goran Papenberg. Foto: N/A

Goran Papenberg, senior forskare vid Aging Research Center (ARC), beviljas medel för en period av fyra år för projektet Kvantifiering av neurogenes i hippocampus i den levande mänskliga hjärnan och dess relevans för långtidsminnet. Det totala beviljade beloppet är 5 779 000 kronor.

Berätta lite kort om projektet du ska driva?

– Vi kommer att undersöka hjärnans förmåga att bilda nya nervceller, så kallad neurogenes, och dess betydelse för långtidsminne och depression vid åldrande. Neurogenes i vuxen ålder sker i hippocampus och är nödvändig för ett välfungerande långtidsminne.

Fram till nu har neurogenesens betydelse för långtidsminnet och den mentala hälsan varit svårfångad på grund av svårigheterna att mäta neurogenes i den levande mänskliga hjärnan.

– Med ny banbrytande utveckling inom neuroimaging kommer vi att kunna upptäcka neurogena signaler i hjärnan för att förstå dess roll för långtidsminnet och den mentala hälsan.

Vad innebär detta anslag för din forskning och för dig personligen?

– Jag fick finansiering för ett mycket spännande och aktuellt projekt. Det är naturligtvis mycket motiverande och givande. Med tanke på neurogenesens betydelse för långtidsminne och depression, skulle en icke-invasiv neurogen biomarkör vara enormt värdefull för att identifiera individer som löper risk att drabbas av minnesförlust och depression och utvärdera effekten av olika åtgärder.

Marc Guitart-Masip och Francesca Mangialasche från Karolinska Institutet representerar det kliniska perspektivet i projektet. Projektet är också ett internationellt samarbete med forskare från Baylor College of Medicine i Houston och UC Irving, USA, samt University Collage London, Storbritannien.