Publicerad: 2021-10-21 17:00 | Uppdaterad: 2021-12-16 09:29

Framtidens skiktröntgen på väg ut i vården

Person i rund CT-skanner sedd bakifrån.
Den nya skiktröntgentekniken har utvecklats för användning på patienter genom ett nära samarbete mellan forskarna Mats Danielsson, KTH, och Staffan Holmin, KI, och deras grupper. Foto: Sanne Jonsson, BioClinicum

Den beskrivs som ett tekniksprång inom skiktröntgen och förhoppningen är att avbildningstekniken på sikt ska bli standard inom sjukvården. I slutet av oktober invigs en ny typ av datortomografi i MedTechLabs, ett samarbete mellan Karolinska Institutet (KI), KTH och Region Stockholm. KI-professorn Staffan Holmin är en av forskarna bakom satsningen.

porträtt av Staffan.
Professor Staffan Holmin. Foto: N/A

Berätta, vad är det som händer den 29 oktober?

– Då invigs världens första kiselbaserade fotonräknande datortomograf för klinisk användning i sjukvården. Det är ledningsrepresentanter från KI, KTH och regionens FoU-kansli som formellt öppnar anläggningen i MedTechLabs lokaler i BioClinicum. Men egentligen har vi ju arbetat med att utveckla tekniken i många år och vi är redan i gång med en klinisk studie på forskningspersoner.

Vad är det som är så speciellt med den nya datortomografen?

–  Avläsningen bygger på en ny teknik som har utvecklats på KTH av professor Mats Danielsson och hans grupp. Själva skalet ser ut som en vanlig datortomograf, men röntgendetektorn, datorn och annan utrustning innanför skalet är helt annorlunda. Det som är unikt är att man kan öka upplösningen i skiktröntgenbilderna avsevärt och samtidigt sänka stråldosen. Man kan till exempel bestämma graden av förträngning i ett förkalkat blodkärl betydligt noggrannare, se mindre blodkärl i kroppen än man kan idag och lättare identifiera en stroke i vissa delar av hjärnan.

–  Det handlar om att förbättra diagnostiken och därmed även behandlingsresultaten vid en rad olika tillstånd. Skiktröntgen är standardutrustning inom sjukvården, men den här nya apparaten innebär ett stort tekniksprång, ett riktigt ’qantum leap’.

Staffan Holmin och Mats Danielsson tittar på en ritning.
Staffan Holmin och Mats Danielsson i samband med bygget av den nya anläggningen. Foto: MedTechLabs

Vad är din roll i projektet?

– Jag är professor i neuroimaging på KI och överläkare på enheten för neuroradiologi vid Karolinska Universitetssjukhuset. Min forskargrupp har kravställt, testat och validerat utrustningen så att den fungerar som den ska på patienter. Det har varit en lång process och ett nära samarbete mellan forskare på KI och KTH inom ramen för MedTechLabs. Och nu är vi alltså framme vid att testa utrustningen på människor i en klinisk studie.

Vad händer sedan?

– Uppfinningen har köpts av GE Healthcare som satsar på att utveckla och marknadsföra. Vi hoppas och tror att det här ska bli den nya standarden för datortomografi i framtiden. Det här ska in i riktig sjukvård så fort det bara går.

Fakta om skiktröntgen

Skiktröntgen, datortomograf eller CT-skanner efter engelskans computed tomography – kärt barn har många namn. Principen för avbildningsformen är att röntgenstrålar omger den undersökta kroppsdelen och sveper genom den ur olika vinklar. Informationen som strålarna ger upphov till bearbetas av en dator och omvandlas till anatomiska tvärsnittsbilder. För att få bättre bilder med mer precision används ibland kontrastmedel som patienten till exempel får dricka.

Den nya datortomografen i MedTechLabs ser likadan ut som en vanlig datortomograf, men bygger på ny teknik som gör att bilderna som genereras blir betydligt mer högupplösta och detaljerade samtidigt som stråldosen kan minskas.