Publicerad: 2020-09-11 15:51 | Uppdaterad: 2020-09-11 16:24

Forskare från KI i EU-finansierade coronaprojekt

Illustration i blå färgskala av en jordglob, över den ett mönster som signalerar cellstruktur eller nätverk och på den texten covid-19.
Illustration: Gerd Altmann, CC0 (nerladdad från Pixabay).

Forskare vid Karolinska Institutet ingår i tre projekt som får finansiering i EU:s andra stora satsning på forskning om det nya coronaviruset sars-cov-2, covid-19 och pandemin. Sammanlagt rör det sig om drygt 14 miljoner kronor i forskningsanslag till KI.

I sin helhet bidrar EU i denna utlysning med 128 miljoner euro (dryg 1,3 miljarder kronor) till 23 projekt, där 347 forskargrupper från 40 länder ingår. Utlysningen kompletterar den snabbfinansiering av ett antal forskningsprojekt om covid-19 och olika strategier för att möta pandemin som gjordes våren 2020. Projekten arbetar fortfarande med att skriva kontrakt med EU-kommissionen, men beräknas komma igång under hösten.

De tre projekten som KI ingår i är följande:

PERISCOPE

Projekt: Pan-European Response to the ImpactS of COVID-19 and future Pandemics and Epidemics; 32 partners från Italien, Österrike, Belgien, Schweiz, Tjeckien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Serbien, Sverige, Storbritannien.

Fiansierering: Cirka 10 miljoner euro (varav 7 procent till KI).

Forskningsledare på KI: Walter Osika, institutionen för klinisk neurovetenskap, Maria Niemi och Christina Dalman, institutionen för global folkhälsa.

COVID-X

Projekt: COVID eXponential Programme; 10 partners från Spanien, Cypern, Italien, Irland, Luxemburg, Litauen och Sverige

Finansiering: Cirka 7, 2 miljoner euro (varav 6 procent till KI).

Forskningsledare på KI: Carl Johan Sundberg, institutionen för lärande, informatik, managment och etik.

RESPOND

Projekt: Improving the Preparedness of Health Systems to Reduce Mental Health and Psychosocial Concerns resulting from the COVID-19 Pandemic; 14 partners från Nederländerna, Australien, Belgien, Tyskland, Spanien, Frankrike, Italien, Sverige och Storbritannien.

Finansiering: Cirka 6,2 miljoner euro (varav 4 procent till KI)

Forskningsledare på KI: Ellenor Mittendorfer Rutz, institutionen för klinisk neurovetenskap.

Fakta om utlysningen

EU:s ramprogram Horizon 2020

Advancing knowledge for the clinical and public health response to the 2019-nCoV epidemic (H2020-SC1-PHE-CORONAVIRUS-2020-2)

Samtliga 23 projekt som fick finansiering