Publicerad: 2019-12-18 10:47 | Uppdaterad: 2019-12-18 11:00

De får SSF-anslag för samverkan med näringslivet

Två forskare vid Karolinska Institutet tilldelas anslag från Stiftelsen för strategisk forskning (SSF) inom programmet för strategisk mobilitet. Programmet syftar till att öka utbytet mellan svenska universitet och näringslivet genom att möjliggöra för forskare att under en tid arbeta hos den andra parten inom ett projekt.

Bidragen varierar mellan en knapp halvmiljon till en och en halv miljon kronor och projekten utförs på deltid eller heltid under ett till två år. SSF avsätter årligen 15 miljoner kronor till programmet. Av 40 ansökningar tilldelades i år 14 anslag inom programmet, varav alltså två från KI:

Sara Straniero, forskare vid institutionen för medicin Huddinge, tilldelas anslag för samverkan med det Göteborgsbaserade läkemedelsföretaget Albiero AB. Projektet avser modulering av gallsyraomsättning vid leversjukdom.

Malgorzata Honcharenko, forskare vid institutionen för biovetenskaper och näringslära, tilldels anslag för samverkan med det brittiska biotechföretaget Evox Therapeutics. Projektet handlar om modifiering av exosomer för riktad leverans av läkemedel.