Publicerad: 2022-11-15 16:20 | Uppdaterad: 2022-11-16 15:46

Ceremoni för globala masterstipendiater 2022

Elva utomeuropeiska mastersstudenter mottog Karolinska Institutets globala masterstipendier vid en årlig ceremoni i Aula Medica.

Globala masterstipendiater 2022.
Globala masterstipendiater 2022. Foto: Caroline Larsson Ekström

En upprymd skara samlades i orangeriet i Aula Medica den 9 november för att fira de elva utomeuropeiska studenterna som blev årets globala masterstipendiater 2021-2022. KI:s rektor Ole Petter Otterson delade ut stipendierna och talade till studenterna om deras betydelse för att bidra till KI:s internationalisering och framgångar. Han adresserade också att detta var hans sista stipendieceremoni innan hans förordnande som rektor är till ända och hur mycket han alltid uppskattat det årliga eventet med de globala studenterna. Ceremonin följdes av en middag på Svarta Räfven och vi tog tillfället i akt att samtala med två av årets stipendiater om deras bakgrund och tankar.

Möt två av årets stipendiater

Hazem Mahmoud (även känd som Zook) kommer från Egypten, växte upp i Dubai och är en del av masterprogrammet i Bioentreprenörskap. Han har en kandidatexamen i farmakologi och bioteknologi från The German University i Kairos , har arbetat som kvalitetskontroll-analytiker på Astra Zeneca och fortsatte sen att arbeta inom upphandling på GSK. Därefter öppnade han sin egen verksamhet där han tillverkade ansiktsmasker under covid-19. Han stängde ner sin verksamhet i rätt tid när marknaden för ansiktsmasker blev mättad och började då fundera på att fortsätta studera entreprenörskap.

Hazem Mahmoud.
Hazem Mahmoud. Foto: Caroline Larsson Ekström

Varför valde du att studera på KI?

Jag upptäckte programmet i bioentreprenörskap och insåg att utbildningen skulle ta mig i den riktning jag vill, ihop med den bakgrund jag har. Och så klart, KI dyker upp som en av topp-universiteten i Europa, så i kombination med programmet var det ett lätt val.

Vilka framtidsplaner har du?

Jag vill verkligen involvera mig i marknaden och olika verksamheter här i Sverige, för att kunna förstå ekosystemet och försöka mig på att arbeta i företagsvärlden. Jag vill känna av klimatet, arbetsmiljö är viktigt för mig. Jag tycker den talar starkt för hur marknaden i sig är.

Chawisar Janekrongtham.
Chawisar Janekrongtham. Foto: Caroline Larsson Ekström

Chawisar Janekrongtham (kallar sig själv Jane) är medicine doktor och arbetade i sju år innan hon kom till Sverige. Hon var provinsiell läkare i fem år och blev sedan intresserad i sjukdomsprevention och återvände till Bangkok för att studera fältepidemiologi. När pandemin bröt ut förstod hon vikten av globala studier, eftersom covid19 viruset och andra sjukdomar rör sig över landsgränser.

Hur kommer det sig att du ville studera på KI?

Jag ville komma till en plats där jag kan leva mitt liv på ett annat sätt, en plats som får mig att tänka i nya banor och hjälper mig att förstå mer. Sverige tog helt andra beslut än Thailand när covid-19 bröt ut, därför ville jag komma hit för att kunna förstå anledningarna bakom strategin. Jag är passionerad kring den svenska livsstilen, sättet att tänka och välfärdssystemet ni har här. Och, så klart, KI som universitet har mycket hög ranking, nummer ett i de nordiska länderna.

Vilka är dina framtidsplaner?

Jag vill åka tillbaka till Thailand, det är min dröm. Thailand har så många samhällsklyftor, och med min karriär kan jag arbeta med sjukdomsprevention. Jag är särskilt intresserad av att arbeta med prevention av sexuellt överförbara sjukdomar mellan moder och barn, såsom HIV, syfilis eller hepatit B. Det är ett kärnvärde för mig. Generellt sett skulle jag vilja undervisa och sprida kunskap om prevention och hur vi kan kontrollera sjukdomar. Jag vill bli professor och bedriva framgångsrik forskning för att kunna påverka beslutsfattare om att göra de rätta förändringarna.

Fakta om stipendierna

Elva av de mer än 5200 sökande till de globala masterprogrammen presenterades med ett stipendie för år 2022, värt mellan 180,000 SEK och 360,000 SEK. Summan täcker studentens terminsavgifter och bidragen kommer från Universitets- och Högskolerådet (UHR). Stipendierna är helt kvalifikationsbaserade och ser till studentens betyg, arbetslivserfarenhet, forskarbakgrund och det ansökningsbrev som studenten behöver författa på egen hand och som bifogas ansökan. Ett av stipendierna ges ut tillsammans med DIS – Danish institute for Study Abroad.

De elva masterstudenter som mottog årets stipendier är Lucina Richard (Tanzania), Hazem Mahmoud (Egypten), Inika Prasad (Indien), Benjamin Smart (USA), Jess Spitzer (USA), Chawisar Janekrongtham (Thailand), Priscilla Appiah (Ghana), Anu Davaasuren (Mongoliet), Faria Azad (Bangladesh), Surui Chen (Kina) och Yugmur Urem (Turkiet).