Publicerad: 2019-12-11 16:27 | Uppdaterad: 2020-01-24 12:58

Besvikelsen som ledde till Nobelpris

Photo of Michael Kremer and Ole Petter Ottersen in dialogue with students and event participants.

Det var med chock och besvikelse som Nobelprisvinnaren Michael Kremer först studerade resultatet av hans numer berömda skolstudie i Kenya på 1990-talet. Siffrorna visade att fler läroböcker inte gjorde något för att förbättra skolresultaten, tvärt emot vad de flesta forskare trodde. Men istället för att ge efter för besvikelsen grävde Kremer djupare för att ta reda på vilka åtgärder som verkligen gjorde susen och fick till slut svaret: riktad hjälp för svagare studenter.

Lärdomarna från dessa experiment bidrog till årets Nobelpris i ekonomi som tilldelades Harvard-professorn tillsammans med Abhijit Banerjee and Esther Duflo, professorer vid Massachusetts Institute of Technology. Tillsammans har deras banbrytande fältexperiment förvandlat utvecklingsekonomin till ett blomstrande forskningsfält. Deras arbete har hjälpt till att utforma policyer som har förbättrat livet för miljontals barn genom bättre utbildning och förebyggande hälsoåtgärder.

Photo of Michael Kremer.
Michael Kremer under föreläsningen i Nobel Forum. Foto: Ulf Sirborn.

- Många av era experiment kommer att misslyckas men det är okej. Till slut kommer ni, genom samarbete med andra, att hitta något som fungerar, sa Kremer till ett rum fyllt av drygt 100 mastersstudenter i hälsoekonomi, global hälsa och folkhälsa vid Karolinska Institutet som samlats för att lyssna på hans föreläsning.

Koppling till hälsa—och KI:s strategi 2030

Årets Nobelpris i ekonomi har tydliga kopplingar till medicin och hälsa—och till Karolinska Institutets vision för 2030, vilket inkluderar att verka för en bättre hälsa för alla.

Prisvinnarnas forskning inom avmaskningsmedicin och priskänsligheten hos fattiga föräldrar har bidragit till storskaliga hälsoåtgärder. Idag erbjuder länder som Kenya och Indien skolbaserade avmaskningsprogram för miljontals barn, och Världshälsoorganisationen rekommenderar att distribuera den här typen av medicin gratis till barn som bor i områden med utbredda parasitiska maskinfektioner. Programmen har minimerat överföringar av sjukdomar och till och med betalat för sig själva genom minskad skolfrånvaro och ökade skattepliktiga inkomster.

Inom den närmaste framtiden räknar Kremer med att big data, artificiell intelligens och den fortsatta globala digitaliseringen kommer att leda till nya storskaliga policy förbättringar. Rektor Ole Petter Ottersen noterade att många av KI:s forskare använder sig av Kremers experimentella tillvägagångssätt, till exempel när det kommer till att utveckla mobila digitala lösningar och AI för att göra diagnostik i resursbegränsade länder mer tillgänglig och träffsäker.

Studentmingel

Innan Kremer inledde sin presentation minglade han med KI:s studenter över glögg och pepparkakor i Nobel Forum. Silje Saethre and Orsolya Slili, andraårsstudenter i hälsoekonomi, policy och ledning, sa att de tog intryck av hans budskap om vikten av tvärvetenskapligt samarbete och av att utföra fältexperiment för att kontrollera vad som verkligen fungerar utanför labbet eller datorn.

- Och så frågade jag honom om Nobelmiddagen. Han sa att det var trevligt men att han inte gick på efterfesten, sa Silje Saethre.