Publicerad: 2022-02-18 12:29 | Uppdaterad: 2022-02-18 12:30

Andra KI-forskaren tilldelas ERC:s startanslag

KI-forskaren Lu Yi tilldelas 1,5 miljoner euro (knappt 16 miljoner kronor) från det Europeiska forskningsrådet prestigefyllda anslag ERC Starting Grant. Pengarna ska gå till forskning om olika undertyper av depression med målet att hitta behandlingar som fungerar för fler.

Syftet med ERC:s startanslag är att stödja begåvade forskare tidigt i karriären så att de kan starta egna projekt, bygga sina egna teams och satsa på sina bästa idéer.

Lu Yi
Lu Yi, foto: Ulf Sirborn.

Lu Yi, forskare vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, är den andra KI-forskaren som tilldelas medel i 2021 års utlysning, vilket lockade fler än 4 000 sökande.  Tidigare i år meddelades att Marcus Buggert, biträdande lektor vid institutionen för medicin, Huddinge, fanns bland mottagarna. Nu beviljas också Lu Yi för sitt projekt SUBTREAT.

– Svår depression är en kraftigt bidragande orsak till funktionsnedsättning och självmord. I dag finns flera bevisat effektiva behandlingar men det finns också stora skillnader i hur individen svarar på behandlingen. I SUBTREAT kommer mitt team att använda avancerade datamodeller och genetiska metoder för att studera undertyper av depression i syfte att minska individuella skillnader i behandlingseffekter, säger Lu Yi.

Projektets titel: “Subtype as a key to reduce heterogeneity of treatment effects in major depressive disorder (SUBTREAT)”

Fakta om ERC startanslag 2021

• I januari tillkännagav ERC de första 397 anslagen till unga forskare från denna utdelning. Totalt tilldelas 619 miljoner euro för forskning inom olika discipliner, inklusive 111 projekt inom området livsvetenskaper.
  • Anslagen har hittills gått till universitet och forskningsorganisationer i 22 länder.
  • Kvinnor står bakom 43 procent av de godkända ansökningarna, vilket är en ökning från 37 procent 2020 och den högsta andelen någonsin. Startanslagen förväntas skapa cirka 2 000 jobb inom den akademiska sektorn, enligt ett pressmeddelande från ERC.