Publicerad: 2025-10-16 18:02 | Uppdaterad: 2025-10-16 18:05

AI för studenter – framtagen med användarna i fokus

Hur kan studenter navigera i en värld där generativ AI blir alltmer närvarande i studierna? Det var frågan som Karolinska Institutet Universitetsbiblioteket (KIB) fick i uppdrag att besvara – och resultatet är en ny webbresurs om AI, som med hjälp av UX-metodik och agilt arbetssätt utformats utifrån studenternas verkliga behov.

Hanna Frank och Ingrid Andersson utanför KI Universitetsbiblioteket
Hanna Frank och Ingrid Andersson Foto: Maja Wictor

Bakgrund och syfte 

Från hösten 2025 finns ”AI för studenter” – en digital vägledning om generativ AI och studier, framtagen av KIB på uppdrag av Kommittén för utbildning.

Uppdraget till KIB var tydligt: Skapa en digital resurs som ger KI:s studenter råd och kunskap om generativ AI och hur sådana verktyg kan användas i studierna. Målet är att stötta studenterna och göra dem tryggare i det snabbt föränderliga AI-landskapet. Arbetet har skett i nära samarbete med program- och kursansvariga, undervisande lärare, UoL, ITA och studenter, bland annat sammanfogade i en referensgrupp.

Arbetssätt: UX och agilt i praktiken 

För att verkligen sätta studenterna i fokus använde projektet UX-metodik och agilt arbetssätt, och redan från start involverades både studenter, lärare och andra intressenter på KI.

– Att lyssna på användarna i alla steg var helt avgörande. De tänker ofta annorlunda än du tror, och att verkligen fråga och testa på målgruppen gör slutresultatet så mycket bättre, berättar projektledare Ingrid Andersson.

Arbetet inleddes med intervjuer och webbenkäter bland studenter och lärare för att fånga in behov och erfarenheter, samt en kartläggning av hur andra lärosäten i Sverige och världen hanterar generativ AI inom högre utbildning. Utifrån insamlade data formulerades hypoteser om studenternas och lärarnas kunskaper, attityder och behov kring AI, som sen stämdes av med referensgruppen. Utifrån hypoteserna skapades prototyper kring både struktur och innehåll till webbresursen, som förfinades i flera testomgångar tillsammans med användarna.

– Vi har genom hela projektet testat och utvecklat innehållet stegvis tillsammans med målgruppen, förklarar Ingrid.

För att säkerställa att resursen möter olika studenters behov arbetade projektgruppen även fram så kallade personor – beskrivningar av typstudenter med olika drivkrafter, kunskapsnivåer och attityder till AI.

– Att använda personor gjorde studenterna mer levande för oss även när vi "satt på kammaren". Personorna gjorde det lättare att för oss att skapa lockande och relevant innehåll och säkerställa att resursen verkligen mötte de olika studenttypernas behov, både ovana, skeptiska och redan AI-vana studenter, tillägger Ingrid.

"Det mest givande med denna typ av uppdrag är att ges möjligheten att arbeta nära användarna, i detta fall både studenter och lärare, och skapa tjänster utifrån deras behov. Det ger oss de rätta förutsättningarna för att fullfölja vårt uppdrag på KI med kärnverksamheten i fokus."

Hanna Frank

Projektgruppen för webbresursen AI för studenter
Foto: Maja Wictor

Insikter och utmaningar 

Arbetet visade att både studenter och lärare har mycket varierande kunskap om AI, och att det finns osäkerhet kring vad som är tillåtet och hur AI kan användas på ett ansvarsfullt sätt. 

 – Många studenter vill göra rätt men är osäkra på vad som gäller. Andra är teknikoptimister och använder AI utan att reflektera över konsekvenserna, konstaterar Hanna Frank, enhetschef på KIB. 

En av de största utmaningarna var att hitta tid för projektet parallellt med ordinarie arbete. 

 – Den absolut mest avgörande framgångsfaktorn i detta projekt var ett högt engagemang och medarbetare med rätt kompetens inom respektive områden. Även de valda arbetsmetoderna för projektet, agila- och UX-metoder, satte de rätta förutsättningar för att nå ett relevant och anpassat slutresultat, poängterar Hanna. 

Spridning och vidareutveckling 

Webbresursen finns på KIB:s webbplats och länkas även från andra centrala sidor på KI. Den kommer att användas i undervisningen, marknadsföras under hösten och integreras i Canvas och andra utbildningssammanhang. 

 – Behovet av stöd kring AI är stort, så vi låg helt rätt i tiden. Nu ser vi fram emot att utvärdera sidan och fortsätta utveckla den tillsammans med användarna, avslutar Ingrid. 

KIB planerar att följa upp hur sidan används och samla in feedback för att hålla innehållet relevant i takt med att AI-verktygen utvecklas. 

Viktigaste insikterna från projektet

  • Att arbeta nära användarna ger bäst resultat
    Projektgruppen lyfter fram att det mest givande och avgörande var att arbeta nära användarna – både studenter och lärare – och att skapa tjänster utifrån deras verkliga behov. Det har gett rätt förutsättningar för att fullfölja KI:s uppdrag med kärnverksamheten i fokus.
  • UX och agilt arbetssätt möjliggör anpassning och kvalitet
    Genom att använda UX-metodik och arbeta agilt kunde projektgruppen samla in insikter löpande, testa lösningar tidigt och anpassa arbetet efter nya behov. Det skapade förutsättningar för ett relevant och användarvänligt slutresultat.
  • Rätt kompetens och engagemang är avgörande
    Ett högt engagemang och medarbetare med rätt kompetens inom respektive områden har varit den viktigaste framgångsfaktorn för projektet.