VPN Light avvecklas – detta gäller framåt
IT-avdelningen har beslutat att fasa ut och avsluta tjänsten VPN Light som varit tillgänglig för datorer utanför den centrala klienttjänsten Karyon. Beslutet är en del av KI:s arbete för att stärka säkerheten inom vår IT-infrastruktur och gäller från och med nu. Tjänsten kommer att vara helt avvecklad den 31 maj 2026.
Varför avvecklas VPN Light?
VPN Light har varit en tillfällig lösning sedan den tidigare VPN-tjänsten Cisco Anyconnect avvecklades, samtidigt som flera institutioner ännu stod inför att anslutas till Samordnad-IT. Under 2026 kommer samtliga institutioner att vara del av Samordnad-IT där en centraliserad och säker klient, Karyon, med avancerade säkerhetsfunktioner och VPN-access finns som standard.
Att tillåta obehöriga och okända enheter att ansluta till KI:s interna nätverk och resurser innebär betydande säkerhetsrisker, och då det finns säkra alternativ tillgängliga för hela verksamheten är dessa risker inte längre godtagbara.
Vad gäller nu?
- Inga nya användare av VPN Light kommer skapas.
- Alla institutioner som är en del av Samordnad-IT ska använda den managerade klienttjänsten Karyon och dess VPN-funktionalitet för fjärruppkoppling.
- Användare inom Samordnad-IT som registrerat sig som användare kommer tas bort från VPN Light-tjänsten. Är du användare kommer du få ett mejl med mer detaljerad information.
- VPN Light kan inte längre användas från KI:s labbnät.
- VPN Light ger endast åtkomst till en fördefinierad lista av tjänster.
- Tjänsten stängs helt den 31 maj 2026.
Vad behöver du göra?
Om du idag använder VPN Light och tillhör en institution inom Samordnad-IT, ska du istället använda Karyon-klienten för säker fjärruppkoppling genom VPN.
Supportkonsultkonton
Har du i din verksamhet externa konsulter som har supportkonsultkonton med VPN Light-access, så behöver du förmedla till ITA vilka behov konsulten har, och vilka system eller IT-lösningar som konsulten hjälper till med att supportera, så att rätt lösning föreslås för de specifika behoven.
Detta gör du genom att skapa ett ärende i KI Self Service.
Frågor och svar
Jag tillhör en Samordnad-IT institution och har ett VPN Light-konto, när kommer jag bli av med VPN-accessen?
Du kan fortsätta använda VPN via din Karyon-klient, det är VPN Light som i sin helhet försvinner den 31 maj 2026. Fram tills dess kommer ITA successivt att ta bort befintliga konton i tjänsten.
Alla registrerade användare kommer kontaktas per mejl med mer information.
Till vilka system behöver jag använda VPN för att nå på distans?
Här hittar du en beskrivning av vilka lösningar som kräver VPN: VPN-tjänst | KI-VPN
Jag har inte en Karyon-dator, hur ska jag göra?
Är du verksam på KI (anställd eller anknuten) så ska du använda en Karyon-dator när du arbetar med KI:s IT-lösningar och information. Hur du beställer en Karyon-klient kan du läsa mer om här: KI-klient Karyon – din standarddator vid KI
VDI är en lösning för dig som inte har behov av en fysisk datorklient.
Jag är anknuten och jobbar mot en projektmapp (P:\) som jag når via VPN Light från min regiondator/privata dator/annan arbetsgivares dator - hur ska jag göra fortsättningsvis?
Är du verksam på KI och bedriver forskning ska du ha en Karyon-klient (eller VDI) för att jobba med KI:s information och IT-lösningar. Behöver du bara tillfälligt åtkomst till information finns fildelningstjänster som övriga gruppmedlemmar kan använda för att på ett säkert sätt dela information med dig.
Jag har en leverantör som behöver uppdatera utrustning/instrument i vårt labb. Hur ska det gå till utan VPN Light?
Återkom till ITA med en beskrivning av behoven, vilken leverantör det handlar om, vilka interna lösningar det gäller och så vidare, så kan vi föreslå en lämplig lösning. Enklast gör du detta genom ett ärende i KI Self Service.
Kontakt
Kontakta Helpdesk om du behöver hjälp med övergången eller har frågor kring Karyon.
