Publicerad: 2022-05-06 11:54 | Uppdaterad: 2022-05-06 11:59

Två nya docenter på BioNut

Celebrations
Foto: Jason Leung på Unsplash

Grattis till Christine Delisle Nyström, som utnämnts till Biträdande lektor och docent i nutrition, och till Rongrong Fan, som utsetts till docent i cell- och molekylärbiologi!

närbild på kvinna
Christine Delisle Nyström. Foto: Privat

- Den här utnämningen är mycket viktig för mig eftersom den kommer att hjälpa mig att kunna fortsätta min forskning vid Institutionen för biovetenskaper och näringslära, säger Christine Delisle Nyström. Liksom att fortsätta växa och utvecklas som lärare  på det globala masterprogrammet i nutritionsvetenskap vid KI.

Christine fokuserar på två forskningsområden inom nutrition: (i) förebyggande av övervikt och fetma hos barn från ung ålder med fokus på interventioner (både digitala och fysiska) samt (ii) övervakning av livsstilsbeteenden (t.ex. fysisk aktivitet, stillasittande och kost) i tidig barndom.

porträttfoto
Rongrong Fan. Foto: Privat

- Att vara docent är en stor ära och ett erkännande av mitt tidigare arbete inom forskningen, säger Rongrong Fan. Det innebär även mer ansvar i ett bredare perspektiv, fortsätter han, att tänja på kunskapens gränser, att utbilda nästa generations vetenskapsmän och att leverera vetenskap till allmänheten.

Rongrongs forskning är främst inriktad på kromatinbiologi och dess inblandning i metabola störningar.