Publicerad: 2024-10-02 16:20 | Uppdaterad: 2024-10-04 14:19

Två KI-forskare i final i Forskar Grand Prix

Erik Andersson bredvid en skylt för Forskar Fredag och med en blombukett i handen
Erik Andersson. Foto: Fredrik Persson

KI-forskarna Lea Stark och Erik Andersson har kvalificerat sig för final i Forskar Grand Prix som avgörs i november.

Lea Stark, forskare vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle, kvalificerade sig genom en digital deltävling medan Erik Andersson gjorde sin fyraminuterspresentation inför publik i Stockholms deltävling under Forskarfredag, en deltävling som han vann.

Hur känns det?

– Det känns så himla roligt, barnsligt roligt faktiskt! Jag funderade på varför just det här känns så himla roligt, men jag tror det är så här: Aldrig förut har jag behövt fundera igenom vad det är jag ska berätta och varför på det här sättet. Jag har aldrig lagt ner så mycket tid på att förbereda en presentation. Men det är såklart en viktig del av vetenskapen, vad man ska presentera och varför. Jag var ovanligt nervös innan också, säger Erik Andersson, forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap.

Varför vann just din presentation?

– Det jag fick höra från juryn var att de gillar en enkel berättelse, och att jag förklarade svåra saker på ett enkelt sätt, att få folk att förstå vad som är en randomiserad kontrollerad studie till exempel. Jag fick bra publikkontakt tycker jag, det kändes viktigt att verkligen snacka med folk. Sen är ju fyra minuter verkligen ingenting, så jag har lagt så mycket krut på presentationen. Jag började med att göra en story, sen har jag jobbat hårt med mina slides som inte innehöll någon text alls. Jag har också testat på många personer, skrivit om och justerat. Lite som när man höll på med sandpapper på slöjden i skolan, jag har karvat, karvat och karvat lite till.

Hur ska du förbereda dig inför finalen i november?

– Haha! Jag håller på och ältar det lite grand. Det finns en aspekt av presentationen som skulle kunna bli bättre, så jag funderar på om jag ska tweaka till det åt det hållet. Men jag är samtidigt väldigt nöjd med presentationen, så känslan är lite ”lagt kort ligger”. Det skulle kunna vara farligt att tänka om. Kanske, avslutar Erik Andersson.