Publicerad: 2024-09-12 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-12 10:01

Söker efter åtgärder som kan förebygga demens

Porträtt av Weili Xu.
Weili Xu är professor i geriatrisk epidemiologi. Foto: Rickard Kilström

I takt med att världens befolkning blir allt äldre ökar behovet av åtgärder som kan förebygga åldersrelaterade sjukdomar. Weili Xu undersöker hur hjärt-kärlsjukdom och diabetes påverkar risken att utveckla kognitiv svikt och demens. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Vår forskning handlar om hur olika faktorer påverkar hjärnans hälsa och åldrande. Bland annat undersöker vi hur diabetes, övervikt, hjärt-kärlsjukdom och gener påverkar risken för kognitiv svikt och demens. Vi studerar också betydelsen av kost och andra livsstilsfaktorer för kognitivt åldrande och om läkemedelsanvändning kan minska risken för demens. En annan gren i min forskning handlar om hur försämrade sensoriska funktioner, som syn- och hörselnedsättning, påverkar hjärnan.

Varför är detta viktigt?

Porträtt av Weili Xu.
Weili Xu vill förbättra vården av äldre. Foto: Rickard Kilström

– Eftersom befolkningens livslängd ökar snabbt, både i Sverige och globalt, kommer åldersrelaterade sjukdomar att bli stora utmaningar i nästan alla samhällen. Målet med vår forskning är att tillhandahålla evidens för tidiga och individanpassade åtgärder som kan förebygga kognitiv försämring och demens och förbättra vården för de personer som drabbas.

Vilka är era viktigaste resultat hittills?

– Våra tidigare studier har gett flera viktiga resultat. Bland annat har vi kunnat se att orala diabetesmediciner, ensamma eller i kombination med insulininjektioner, kan kopplas till minskad risk för demens hos personer med diabetes. Vi har också konstaterat att tidig blodsockerrubbning, så kallad prediabetes, är kopplat till ökad demensrisk, oberoende av om diabetes senare utvecklas, och att blodsocker spelar en avgörande roll vid mild kognitiv försämring. Dålig hjärt-kärlhälsa är också kopplat till att hjärnan åldras snabbare och kan påverka tidpunkten för ett insjuknande i Alzheimers sjukdom.

Om Weili Xu

Professor i geriatrisk epidemiologi vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle

Weili Xu föddes 1964 in Tianjin, Kina. Hon har en kandidatexamen i medicin och en magisterexamen i epidemiologi från Tianjin Medical University i Kina. Weili Xu kom till Sverige och Karolinska Institutet 2005 och doktorerade i geriatrisk epidemiologi 2008. Efter postdoktorala studier har hon arbetat som forskarassistent, senior forskare och universitetslektor. Weili Xu utnämndes till professor i geriatrisk epidemiologi vid Karolinska Institutet den 1 december 2023.