Publicerad: 2019-10-04 13:24 | Uppdaterad: 2019-11-06 14:22

Satsning på att rekrytera studenter i Nordamerika

Karolinska institutet satsar på att rekrytera fler studenter från USA till våra globala masterprogram. Resan görs i samarbete med KI:s samarbetspartner DIS - Study Abroad in Scandinaiva, som är ett starkt varumärke hos amerikanska studenter som är intresserade av att studera i Skandinavien.

Studentrekryterare på studentmässa i New York.
Malin Öhrman, Internationell antagning, Maria Olsson, Internationella kansliet, William Jonsson, KI-alumn och Jenny Enblom, Internationell rekrytering, medverkade på QS-mässan i New York.

- Vi rekryterar starkt från länder i Asien och Afrika men vi kan se på ansökningarna att vi inte är lika starka i Nordamerika. Den här resan ger oss en möjlighet att stärka KI:s varumärke hos de amerikanska studenterna, säger Maria Olsson, internationella kansliet.

Resan inleds med QS-mässa i New York där KI deltog tillsammans med Svenska Konsulatet och Svenska Institutet, Stockholms universitet, Lunds universitet, Handelshögskolan, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet och Södertörns högskola.

Facade of Barnard Collage.

- Mässan är ett tillfälle för oss att träffa studenter som verkligen är intresserade av att studera i ett annat land, säger Jenny Enblom, internationell studentrekrytering.

Efter mässan fortsätter KI rekryteringsresan tillsammans med DIS för att besöka universitet i New York och North Carolina med syfte att informera om studier i Skandinavien. Under resan besöker delegationen inledningsvis Barnard College och Colombia University i New York och fortsätter sedan till North Carolina och besöker Wake Forest University, Elon University, Chapell hill university och avslutar med ett besök på Duke University.

- Att åka tillsammans med DIS är en fantastisk möjlighet för KI. DIS är ett starkt varumärke hos studenterna i USA och många studenter väljer att åka på ett av DIS program till Skandinavien under sin grundutbildning. Nu får vi möjlighet att träffa studenterna och berätta om möjligheten att göra sin master på KI, säger Maria.