Publicerad: 2024-10-16 14:42 | Uppdaterad: 2024-10-16 14:46

Professor Malin Flodström-Tullberg tilldelas Johnny Ludvigsson-priset

Professor Malin Flodström-Tullberg vid Karolinska Institutet har tilldelats årets Johnny Ludvigsson-pris för framstående forskare i Norden. Priset får hon för sin banbrytande forskning om mekanismerna bakom typ 1-diabetes.

Professor Malin Flodström-Tullberg, vid institutionen för medicin, Huddinge, har tilldelats årets Johnny Ludvigsson-pris. Priset delas ut till framstående forskare i Norden och erkänner hennes betydande bidrag till förståelsen av hur typ 1-diabetes uppstår och utvecklas.

Porträtt av Malin Flodström Tullberg.
Malin Flodström Tullberg. Foto: Peter Holgersson

– Typ 1-diabetes en komplex och utmanande sjukdom, vilket gör forskningen både intressant och meningsfull. Jag strävar efter att hitta innovativa lösningar som kan stoppa utvecklandet av sjukdomen samt bidra till att bota redan drabbade. Jag känner mig verkligen hedrad. Det är ett mycket fint pris, säger Malin Flodström Tullberg.

Banbrytande forskning och betydande bidrag

Under sin forskarkarriär har Malin Flodström-Tullberg publicerat över 100 vetenskapliga artiklar och bidragit till utvecklingen av behandlingar som påverkar sjukdomsförloppet. Hennes forskning har bland annat fokuserat på mesenkymala stamceller och enterovirus, vilket har lett till nya insikter och potentiella behandlingsmetoder för typ 1-diabetes.

Syftar till att uppmuntra fortsatt forskning och innovation

Johnny Ludvigsson-priset är ett erkännande inom diabetesforskningen och delas ut till forskare som har gjort betydande framsteg inom området. Priset syftar till att uppmuntra fortsatt forskning och innovation för att förbättra livet för personer med typ 1-diabetes.

Johnny Ludvigsson-priset är uppkallat efter Barndiabetesfondens grundare, som under decennier varit en av världens ledande forskare inom typ 1-diabetes. Prispengarna går in i de projekt som forskarna arbetar med. Vinnarna utses av Barndiabetesfondens vetenskapliga råd.