Publicerad: 2024-08-22 12:57 | Uppdaterad: 2024-08-22 17:49

Professor Juleen Zierath får prestigefyllt pris för diabetesforskning

Dekorativ bild.
Foto: Getty Images

Professor Juleen Zierath är årets mottagare av det prestigefyllda Diabetes Prize for Excellence, som delas ut av forskningsnätverket EASD (European Association for the Study of Diabetes) och forskningsstiftelsen Novo Nordisk Fonden. Juleen Zierath får priset för sin banbrytande forskning om fysisk aktivitet och diabetes.

Genom Diabetes Prize for Excellence vill EASD och Novo Nordisk Fonden uppmärksamma exceptionella insatser inom diabetesforskning som har lett till betydande framsteg i förståelsen för, förebyggandet eller behandlingen av sjukdomen eller av dess komplikationer.

Juleen Zierath får priset för sin banbrytande forskning om fysisk aktivitet och diabetes. Prissumman är 6 miljoner danska kronor (ca 9,15 miljoner svenska kronor).

Porträtt av professor Juleen R. Zierath.
Juleen R. Zierath. Foto: Yanan Li

– Jag är ödmjuk och hedrad över att få ta emot priset. Jag är också tacksam för den betydande finansieringen som kommer att hjälpa mina team att ta sig an nya utmaningar och försöka sig på mer högriskforskning med hög belöning, säger Juleen R. Zierath, professor och forskargruppsledare vid institutionen för fysiologi och farmakologi och vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet, i ett pressmeddelande.