Publicerad: 2024-08-27 15:30 | Uppdaterad: 2024-08-27 15:56

Per Nilsson får 200 000 USD från Cure Alzheimersfond i USA

Per Nilsson, docent vid avdelningen för neurogeriatrik får denna summa tillsammans med Evandro Fang vid Olso universitet. Och finansieringen är dessutom på 200 000 USD per år i två år med möjlighet till förlängning.

Per Nilsson, avdelningen för neurogeriatrik, KI, sitter tillsammans med Evandro Fang, Olso universitet.
Per Nilsson, avdelningen för neurogeriatrik, KI, tillsammans med Evandro Fang, Olso universitet och Akershus universitetssjukhus samt the Norwegian Centre on Healthy Ageing (NO-Age) och the Norwegian National anti-Alzheimer’s disease (NO-AD) Networks, Norge. Foto: Privat.

Per Nilsson har samarbetat med Evandro Fang under flera år kring Alzheimer och autofagi och de har till exempel redan en postdoc tillsammans finansierad via ett NordForsk-anslag som Evandro erhållit med Per som co-PI.

Det här forskningsprojektet heter “Elucidating mechanisms driving the compromised balance between mitophagy and cGAS-STING-initiated inflammation towards a treatment for Alzheimer’s disease”.
Alzheimers sjukdom beror på hopklumpning av vissa proteiner, vilket normalt tas bort av cellens städfunktion, autofagi. En viss form av autofagin, så kallad mitofagi kontrollerar specifikt att mitokondrier som inte fungera tas bort.

– Autofagin är störd i Alzheimers och vi vill här ta reda på vilket sätt störningen uppkommer samt om vi kan använda autofagin terapeutiskt för att minska Alzheimerpatologierna och förbättra mitokondrierna, berättar Per Nilsson.

– Vi har redan preliminära data från våra Alzheimermöss som visar på defekt autofagi och mitofagi, vilket öppnar för möjligheten att behandla dessa med olika farmakologiska approacher från vilket vi hoppas få data inom ett år. Vi ska också mäta markörer i humana prover för att undersöka om mitofagi-förändringar i hjärnan avspeglas i ryggmärgsvätska och blodplasma under de två år som projektet löper, säger Per Nilsson.

Per Nilsson Senior Forskare