Publicerad: 2022-03-03 13:32 | Uppdaterad: 2022-03-10 13:18

Ordförande för Ukrainas medicinska studentförening talade till läkarstudenter på KI

Anna Berdar, ordförande för UMSA – Ukrainian Medical Student’s Association – talade på torsdagsmorgonen den 3 mars 2022 till läkarstudenter på KI. Anna Berdars samtal, som skedde via Zoom från Ukraina, inledde en föreläsningsdag om beslutsfattande med knappa resursers som ges till studenter som läser termin 11 på Karolinska Institutets läkarprogram.

Skärmdump på Anna Berdar under ett Zoom möte
Anna Berdar, ordförande i UMSA - Ukrainian Medical Student Association Foto: Åsa Svensson

– Jag hoppas att ingen av er behöver vakna upp till att din mamma berättar att bomberna faller över Kiev, där din bror bor, sa Anna Berdar under sitt djupt personliga samtal med KI:s studenterna. Hon berättade om situationen i Ukraina, sitt eget och hennes kollegors, både studenter och färdiga läkares, arbete och vad man kan göra för att stödja.

– Det är egentligen ett mirakel att jag kan vara med er med video och allt eftersom de ryska invasionsstyrkorna förstör internet och telefon-ledningar, berättade hon.

Anna Berdar och hennes familj håller just nu bland annat på med att ta emot flyktingar från andra delar av landet. Hon berättade att hon försökt lugna och trygga de barn som kommit som flyktingar, men även hur hon utbildar lokalbefolkning och frivilliga inom första hjälpen och behandling av enklare skador.

Läkarstudenter i Ukraina bidrar på alla sätt till landets hälso- och sjukvård sedan invasionen började. Många är arbetar på sjukhus, är volontärer via Röda Korset, bistår flyktningar osv. Anna Berger underströk också betydelsen av att i ett läge av kaos och desinformationstå för evidensbaserad kunskap och utifrån det ge råd och stöd till lokalbefolkning och flyktningar.

Kontakten mellan UMSA och KI faciliterades med hjälp från den svenska sektionen av International Federation of Medical Students' Associations och KI:s Centrum för hälsokriser. KI utryckte, via professor Johan von Schreeb som håller i föreläsningsdagen och även är föreståndare för Centrum för hälsokriser, sitt djupa stöd till Anna Berdar och alla hennes kollegor.

– Det är en tung börda som hälso och sjukvårdspersonal bär i kriser och katastrofer, att vara de starka när andra är svaga, sa Johan von Schreeb och betonade vikten av kollegialt stöd mellan både yrkesverksamma och studenter.

Ukarinian Medical Students’ Association (UMSA) har startat en kampanj under hashtagen #Europeace. De rekommenderar även att man besöker deras Instagram-konto: @europeace_ukraine. På Youtube finns ett tal som Anna Berdar håller med anledning av situationen i landet.