Publicerad: 2017-04-27 12:55 | Uppdaterad: 2020-06-05 09:13

Ole Petter Ottersen blir ny rektor vid Karolinska Institutet

Ole Petter Ottersen. Foto: Terje Heiestad

Regeringen har den 27 april beslutat att utse Ole Petter Ottersen till ny rektor vid Karolinska Institutet. Han tillträder sin tjänst den 1 augusti 2017.

– Jag är hedrad över att utnämnas till rektor vid Karolinska Institutet - ett universitet som jag har sett upp till under hela min karriär. Det är ett stort privilegium att få leda en sådan framstående institution, säger Ole Petter Ottersen.

– Jag ser fram emot att komma igång och arbeta tillsammans med KI:s många begåvade forskare, styrelseledamöter, personal, studenter och många samarbetspartners nationellt och internationellt. Tillsammans kommer vi att stärka allmänhetens förtroende och intern entusiasm och stolthet, fortsätter han.

Idag är Ole Petter Ottersen rektor vid universitetet i Oslo. Han är professor i medicin och har haft flera ledande positioner vid universitetet, bland annat som forskningsdekan för den medicinska fakulteten.

Anställningen som rektor vid KI gäller från och med den 1 augusti 2017 till och med den 28 februari 2022.