Publicerad: 2024-09-09 16:34 | Uppdaterad: 2024-09-10 15:06

Myositkliniken får utmärkelsen Heroes in Healthcare 2024

Dekorativ bild.
Bild: Sugiyarto,the Noun Project.

Myositkliniken som leds av professor Ingrid Lundberg är världsledande när det gäller forskningsstudier som syftar till att hjälpa patienter. Den amerikanska patientföreningen the Myositis Associations uppmärksammar nu deras insatser med en utmärkelse.

Den amerikanska patientföreningen The Myositis Association delar årligen ut utmärkelser till engagerade forskare och kliniker. The Heroes in Healthcare Award ges till en vårdinrättning som utmärker sig för den vård de ger till personer som lever med myosit och i år gick utmärkelsen till Myositkliniken på Karolinska Universitetssjukhuset.

Priset delades ut på föreningens årliga patientkonferens i Baltimore den 7 september och togs emot av professor Ingrid Lundberg.

Reumatisk muskelsjukdom, myosit, är en kronisk, autoimmun sjukdom som drabbar ca 100 personer per år i Sverige. Myosit innebär att kroppens immunsystem riktar sig mot muskler, hud, lungor, leder och hjärta och kan inflammera dessa organ vilket ofta leder till bestående organskada.

Porträttbild av Ingrid Lundberg.
Ingrid Lundberg. Foto: Vasan Kandaswamy.

Ingrid Lundberg är professor i reumatologi vid institutionen för medicin Solna och har länge forskat om myosit. År 1993 grundade hon myositkliniken som idag består av sju reumatologer, en sjuksköterska, en sjukgymnast, en arbetsterapeut och en socialarbetare. Kliniken är mycket framstående när det gäller att genomföra forskningsstudier som kan vara till hjälp för patienter med olika stadier av myosit.

Ingrid Lundberg om klinikens verksamhet:

– Tack vare vår forskning både om sjukdomens uppkomst och om behandlingsmetoder kan vi idag erbjuda patienter med myosit den allra senaste behandlingen. Patienter har aktivt medverkat i flera studier och på så sätt också fått direkt tillgång till nya behandlingsformer. Ett exempel är att vi tidigt kunde visa på träningens betydelse och genom nära samarbete med fysioterapeuterna på enheten då också införa det som en del i vår behandling. Sjukgymnasten Helene Alexanderson är världsledande inom forskning avseende träningseffekter vid myosit och tillsammans har vi också utvecklat mätmetoder för att följa effekten av behandlingarna i syfte att ännu bättre kunna anpassa dem till enskilda patienter.