Publicerad: 2014-05-14 13:53 | Uppdaterad: 2018-10-31 16:09

MEB rekryterar två internationella toppforskare

Vetenskapsrådet har beslutat att ge Karolinska Institutet sammanlagt 522 miljoner kronor i finansiering för internationell rekrytering av framstående forskare. Två av dessa forskningsmiljöer förläggs till Institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik (MEB) under ledning av Patrick Sullivan, professor i psykiatrisk genetik och ätstörningsforskaren professor Cynthia Bulik.

Professor Patrick Sullivan är en av världens mest framstående forskare inom psykiatrisk genetik. Han är idag verksam vid University of North Carolina i Chapel Hill, USA men har också under flera år varit gästprofessor vid Karolinska Institutet.

Professor Cynthia Bulik är translationell forskare och en världsledande auktoritet inom området ätstörningar. 2003 utsågs hon till USA:s första professor inom området.

Båda har sedan tidigare ett nära samarbete med forskare vid MEB, bland annat Anna Kähler, Christina Hultman, Nancy Pedersen, Mikael Landén och Paul Lichtenstein.

Här kan du läsa mer om rekryteringen