Publicerad: 2024-11-25 12:26 | Uppdaterad: 2024-11-25 12:26

Konferens om kreativitetens roll i framtidens skola

Från konferensen Rethinking Creativity.
Under konferensen Rethinking Creativity in Education talade utbildningsminister Johan Pehrson om vikten av att skolutbildning utvecklas enligt befintlig forskning från bland annat Karolinska Institutet. Foto: Erik Flyg

Allt fler elever lämnar den svenska skolan utan kompletta betyg eller gymnasiebehörighet. Det är en utveckling som behöver vändas, frågan är hur? En nyckel kan vara kreativitet och det var fokus för föreläsningar och diskussioner när forskare och beslutsfattare inom pedagogik och skolutveckling samlades för konferens i Aula Medica. Utbildningsminister Johan Pehrson talade om vikten av baskunskaper och undervisning som speglar pedagogisk forskning.

Från konferensen Rethinking Creativity.
KI:s rektor Annika Östman Wernerson inledningstalade under konferensen. Foto: Erik Flyg

– Kreativiteten som vi väcker hos skolbarnen idag är grunden till morgondagens genombrott inom forskningen. Det är ofta en lärare med förmågan att få något som verkar svårt att bli magiskt och spännande som skapar nyfikenhet på att lära sig mer, sa KI:s rektor Annika Östman Wernerson i sitt inledningstal under konferensen Rethinking Creativity in Education – A Solution for 21st Century Challenges, som genomfördes i Aula Medica den 20–21 november. 

Deltagarna kom bland annat från Arizona State University och Harvard University i USA, King’s College London, Storbritannien, Lunds universitet, Linköpings universitet samt organisationer som Svenska Akademien, OECD och UNESCO.   

Baskunskaper med fysiska böcker

I sitt inledningstal betonade utbildningsminister Johan Pehrson att kreativitet kräver grundläggande kunskaper. 

Därför vill han satsa på mer baskunskaper och på en utveckling där den svenska skolan arbetar enligt aktuell pedagogisk forskning, med färre digitala skärmar och mer papper och penna i utbildningen. 

Från konferensen Rethinking Creativity.
Annika Östman Wernerson hälsar Johan Pehrson välkommen till konferensen och till KI. Foto: Erik Flyg

– Forskning här på KI har visat att barn många gånger lär sig sämre med digitala verktyg än med fysiska böcker, sa Johan Pehrson. 

Skolbarn möter KI-forskare

Karolinska Institutet arrangerade konferensen i samarbete med stiftelsen Berättarministeriet.

– Vi såg att många barn, särskilt i socialt utsatta områden, lämnar skolsystemet väldigt tidigt. Som forskare och lärare kände vi ett ansvar för att motivera fler till högre utbildning, och KI har ju mycket kunskap och engagemang att erbjuda, säger András Simon, professor vid institutionen för cell- och molekylärbiologi, KI, och en initiativtagare till samarbetet med Berättarministeriet. 

Barn på mellanstadiet och företrädesvis från förortsområden har vid flera tillfällen träffat forskare vid KI för ett ömsesidigt idéutbyte, berättar András Simon. 

Personalporträtt Biomedicum || Personalporträtt Biomedicum || Personalporträtt Biomedicum
András Simon. Foto: Johannes Frandsen

– Det blir ett slags rollspel där barnen agerar experter och interagerar med forskarna. Vi har förstått att vägen till att motivera barn är att främja deras kreativa tänkande, och det är också länken till den här konferensen, hur man gör kreativitet till en nyckel till lärandet, säger han.

Professor emeritus Peter Gärdenfors, kognitionsforskare och filosof vid Lunds universitet, reflekterade kring kreativitet i sitt anförande. 

Kreativitet ett brett begrepp

Han var tydlig med att begreppet är brett och fullt av möjligheter.

– Kreativitet föds när vi får utveckla våra individuella förmågor, det vi brukar kalla talang, på bästa möjliga sätt. Det handlar definitivt inte enbart om konstformer som teckning, poesi eller musik. Kreativitet föds lika gärna ur matlagning, snickeri, heminredning eller en av mina favoriter, stickning. Det är en aktivitet som kräver både kunskaper, övning och kreativitet att utveckla, sa Peter Gärdenfors.