Publicerad: 2018-12-12 12:34 | Uppdaterad: 2018-12-13 20:28

KI-studenter vann pris för bästa miljöprojekt

Studenter vid Karolinska Institutet (KI) har tillsammans med studenter från KTH och Konstfack utvecklat en metod för att rena utsläpp från antibiotika och andra läkemedelsrester innan de når haven. Idén och prototypen presenterades i en internationell tävling i syntetisk biologi, där Stockholmslaget vann första pris inom två kategorier.

Stockholmslaget som går under namnet iGEM Stockholm, deltog i den årliga tävlingen i Boston, som grundades av MIT, i oktober. iGEM Stockholm vann guld och blev även total segrare i kategorierna ”Bästa miljöprojekt” och Bästa ”integrated human practices”, vilket handlar om hur projektet påverkar behov i samhället och hur man behandlar aspekter som hållbarhet och etik. iGEM Stockholm fokuserade på Östersjöns problem med utsläpp av antibiotika och läkemedel.

— Vi lyckades visa att lackas, ett enzym som finns naturligt i jäst och bryter ned trä, kunde bryta ned antibiotika med väl utarbetade protokoll och experiment. Detta kombinerat med vårt färdiga projekt där vi gick bortom labbet genom att integrera samhället och experters åsikter samt att vi föreslog en produkt på marknaden fick oss att stå ut från resten av teamen inom vårt track, säger Els Alsema, masterstudent inom på biomedicinprogrammet vid KI.

I den globala vetenskapliga tävlingen iGEM i syntetisk biologi deltar ungefär 350 lag. Tävlingen genomförs under sommaren med final i Boston på hösten. Studentlagen ska lösa ett valfritt problem som de formulerar själva, till exempel inom terapi, diagnostik eller miljö med hjälp av molekylärbiologiska metoder genom att tillämpa sina kunskaper.