Publicerad: 2022-09-09 09:45 | Uppdaterad: 2022-09-09 09:45

KI-forskare tilldelas ERC Proof of Concept-anslag för icke-invasiv behandling av inflammatoriska sjukdomar

Adam Williamson vid Karolinska Institutet har fått ett anslag från European Research Council Proof of Concept (ERC PoC) 2022, som riktar sig till forskare som redan har finansiering från ERC och vill vidareutveckla den innovativa potentialen hos sina upptäckter.

Adam Williamson vid institutionen för medicin, Solna.
Adam Williamson vid institutionen för medicin, Solna. Foto: Privat

Kraftig inflammation orsakar utveckling av inflammatoriska sjukdomar, såsom reumatoid artrit, Crohns sjukdom, inflammatorisk tarmsjukdom och till och med hjärt-kärlsjukdom – världens vanligaste dödsorsak. Genom att använda ”bioelektronisk medicin” vill Adam Williamson, forskare vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet, nu undersöka hur elektriska impulser kan stimulera specifika nerver för att behandla inflammatoriska sjukdomar. Adam Williamson och hans team kommer specifikt att titta på vagusnerven som spelar en nyckelroll i regleringen av viktiga proinflammatoriska cytokiner, pro-upplösande mediatorer och för att kontrollera inflammation.

Att påverka vagusnerven kräver vanligtvis neurokirurgisk implantation, ett förfarande som normalt är förknippat med flera risker. I detta projekt kommer Adam Williamsons team att implementera en icke-invasiv teknik som kallas ”temporal interference” för första gången med hjälp av elektroder på huden. Tekniken levererar radiofrekvenser som möjliggör exakt stimulering av vagusnerven och andra perifera nerver utan behov av kirurgisk implantation.