Publicerad: 2021-08-31 16:23 | Uppdaterad: 2021-09-02 10:38

Karolinska Institutet vill hjälpa forskare på flykt

Kvinna med munskydd och hårnät bedriver forskning i ett labb.
I samarbete med Scholars at Risk startar nu KI en insamling för afghanska forskare. Foto: Getty Images

Med anledning av den svåra situationen i Afghanistan startar nu Karolinska Institutet en insamling för att ge afghanska forskare en möjlighet att bedriva sin forskning på KI. Detta sker genom ett samarbete med nätverket Scholars at Risk (SAR).

Den humanitära situationen i Afghanistan är akut och allvarlig för många grupper i landet. Det gäller inte minst inom forskning och akademi – och då särskilt för kvinnor. Många forskare tvingas nu avbryta sitt arbete i hemlandet och fly utomlands.

Ole Petter Ottersen med händerna i kors framför sig och trappa i bakgrunden.
Ole Petter Ottersen, rektor vid Karolinska Institutet. Foto: Erik Flyg

– Det som vi nu ser hända i Afghanistan är djupt tragiskt. Vi har alla ett ansvar att agera mot en utveckling där forskare tystnar på grund av att de förföljs, trakasseras eller hotas. Som ett av världens främsta medicinska universitet inleder nu Karolinska Institutet en insamling tillsammans med organisationen Scholars at Risk. Vårt mål är att vi ska kunna erbjuda en afghansk forskare möjlighet att komma till KI och därmed kunna fortsätta bedriva sin forskning här. Det här sker nu vid flera lärosäten världen över och jag vill uppmana alla högskolor och universitet att göra insatser för den akademiska friheten utifrån situationen i Afghanistan, säger KI:s rektor Ole Petter Ottersen.

Tillsammans med Scholars at Risk inleds nu en insamling för att kunna finansiera ett mottagande. Målet är att skapa möjlighet för en afghansk forskare att vara verksam vid KI i två år.

– På det sättet manifesterar vi att forskning och högre utbildning inte kan stoppas genom terror och förföljelse. Tillsammans med andra aktörer visar vi att akademisk frihet och kunskapsutveckling kan fortsätta spira trots antidemokratiska regimers agerande, säger Ole Petter Ottersen.

KI är sedan ett flertal år medlem i det internationella nätverket Scholars at Risk, som arbetar globalt för akademisk frihet om mot trakasserier och hot mot akademi och forskare. KI och SAR har sedan tidigare en nära samverkan i arbetet med att försöka få KI-alumnen och forskaren i katastrofmedicin, Ahmadreza Djalali, frikänd från dödsdomen och släppt från fängelset i Iran där han varit internerad sedan 2016.

Kan du vara med och bidra? Hör då av dig till Jenny Löhr och Anna Urban på Development Office.