Publicerad: 2025-09-01 13:44 | Uppdaterad: 2025-09-01 15:13

Interaktivt spel hjälper studenter tackla antibiotikaresistens

Dekorativ bild.
Studenterna på kursen för biomedicinska kommunikation spelar AMR Knowledge Space Game för att utforska orsaker och konsekvenser i komplexa system rörande antibiotikaresistens. Foto: Giulia Gaudenzi

I ett pilotprojekt på kursen biomedicinsk kommunikation har studenterna i spelform fått tackla den komplexa frågan om antibiotikaresistens (AMR). När spelet AMR Knowledge Space Game integreras i kursplanen är reaktionerna mycket positiva från både lärare och studenter. Med pilotprojektets framgång kan det interaktiva spelet bli en del av framtida kurser och utbildningsforskning vid KI.

– Spelet gör det möjligt för biomedicinska studenter att närma sig antibiotikaresistens som en komplex samhällsutmaning och inte enbart som ett molekylärt problem. Genom spelbaserade metoder vill vi främja tvärvetenskaplig dialog och ge framtida biomedicinska yrkesverksamma förmågan att dels tänka systemiskt kring antibiotikaresistens, dels utveckla strategiska lösningar, säger Giulia Gaudenzi, biträdande lektor vid institutionen för global folkhälsa och projektledare för initiativet.

Idén till AMR Knowledge Space Game föddes när Giulia Gaudenzi själv deltog i en workshop om spel, då med fokus på vetenskapsdiplomati. 

– Jag slogs av hur effektiv spelmetoden var och tänkte genast att den skulle kunna vara ett fantastiskt verktyg för att stimulera tvärvetenskapligt tänkande bland KI-studenterna, säger hon.

Våren 2025 inledde Karolinska Institutet ett samarbete med Captrs för att testa spel som utbildningsverktyg inom kursen i biomedicinsk kommunikation, som hålls av Matthew Kirkham, forskare vid institutionen för cell- och molekylärbiologi.

Främjar samarbete och problemlösning

Syftet var att erbjuda studenterna på kursen biomedicinsk kommunikation en spelbaserad, interaktiv lärandeupplevelse för att samarbeta kring problemlösning och främja systemtänkande.

Studenter deltar i en samarbetsinriktad workshop vid runda bord med kort på bordet
Engagemanget var stort bland de deltagande studenterna. Foto: Giulia Gaudenzi

Studenterna använde en spelplan och spelmarkörer för att utforska de komplexa faktorer som bidrar till antibiotikaresistens. De arbetade i grupper för att få en bild av orsakssambanden och diskuterade möjliga åtgärder för bästa resultat.

Nya perspektiv enligt utvärdering

Att med hjälp av spel närma sig komplexa problem inom hälso- och sjukvården är ett utmärkt sätt att integrera hållbar utveckling i utbildningen, sammanfattar Jennifer Valcke, pedagogisk utvecklare vid enheten för undervisning och lärande och forskare vid institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME), KI. 

– Det är också en fantastisk möjlighet för oss som lärare att direkt observera vilken roll aktivt deltagande, tvärvetenskaplighet och kritiskt tänkande spelar i gruppbildningsprocesser, säger Jennifer Valcke.

Så här sammanfattade en av studenterna sin upplevelse av AMR Knowledge Space Game i kursutvärderingen:

”Brainstorming om de olika utmaningar som påverkar antimikrobiell resistens (AMR) hjälpte oss verkligen att se samband mellan olika system och faktorer som jag inte hade tänkt på själv.”

Det är mycket viktigt att förbereda nästa generations hälso- och sjukvårdspersonal för de allt mer komplexa globala hälsoutmaningarna. Nu utvärderar KI möjligheten att använda AMR Knowledge Space Game som ett värdefullt verktyg inom både utbildning och utbildningsforskning.