Publicerad: 2021-01-18 14:44 | Uppdaterad: 2022-08-22 11:07

Vi hälsar nya kårordförande 2021 välkomna

Medicinska Föreningens ordförande Alexander och Odontologiska Föreningens ordförande Dana
Medicinska Föreningens nya ordförande Alexander till vänster och Odontologiska Föreningens nya ordförande Dana till höger

Medicinska Föreningen och Odontologiska Föreningen är Karolinska Institutets två studentkårer som arbetar med utbildningsfrågor och studiesociala sammanhang för studenter. Varje år tillsätts det nya kårordförande i föreningarna. Detta år, 2021, hälsar vi Alexander Klaréus välkommen som ordförande för Medicinska Föreningen och Dana Samiean ordförande för Odontologiska Föreningen. Lär känna dem och vad de vill jobba lite extra för under sin tid som ordförande.

Berätta lite kort om er själva och varför ni valt att engagera er som kårordförande.

Alexander: Jag heter Alexander Klaréus och är psykologstudent. Bor i Stockholm, men uppvuxen i Norrtälje. Intresserad av samhälle, organisation och kultur. Livet som student är präglat av enskilt ansvar. Samtidigt är kontakter nödvändigt för allt som hör till högre utbildning – och dessa möten kräver sociala plattformar. Ingen verksamhet genomförs om det inte finns människor som tar ansvar för den, och jag vill vara delaktig och göra vad jag kan. Min förhoppning är att sprida denna ansvarskänsla på lärosätet – att vi gemensamt fortsätter att vårda den fantastiska mötesplats som är Medicinska Föreningen.

Dana: Jag heter Dana Samiean och är 27 år gammal. Jag ska börja termin 4 på tandläkarprogrammet och bor i Sundbyberg. Jag älskar matlagning, kan citera nästan alla “Vänner”-avsnitt och är rätt bra på att låtsas kunna om astrologi. Jag vill påverka min och mina klasskamraters utbildning positivt, ge tillbaka till skolan och eleverna! Min erfarenhet är att KI är extremt måna om att ta till sig studenters personliga åsikter och implementera dessa i arbetet. Det är otroligt uppfriskande att faktiskt se engagemanget från båda sidor! Arbetet är både lärorikt och väldigt roligt, samt att en får träffa en hel del nya människor (via Zoom).

Vad gör kåren och hur ser ditt arbete för kåren ut?

Alexander: Medicinska Föreningen samlar alla studenter vid Karolinsk institutet, med undantag för odontologerna. Vi representerar studenter gentemot KI, på alla nivåer, och är en social plattform för umgänge mellan studenter – och alumner – vid Karolinska Institutet. Mitt arbete inom Medicinska Föreningen är brett omfattande och varierande. Jag är föreningens främsta ansikte utåt, leder styrelsen och är chef för föreningens anställda. Som studentrepresentant är jag delaktig när rektor fattar beslut, och sitter i KI:s konsistorium. Mycket arbete läggs också på att verka för medlemmarnas intressen hos andra myndigheter och organisationer.

Dana: Odontologiska Föreningen jobbar för att bevaka och främja studenternas förutsättningar och möjligheter. Vi finns till för studenterna och jobbar med studiefrågor. Vi anordnar även studiesociala aktiviteter och andra evenemang. Innan Covid-19 slog till hade vi bland annat sittningar, idrottsdagar, lunchföreläsningar samt gratis kaffe på kårexpeditionen på tisdagar och torsdagar där man kunde träffa oss i styrelsen, lära känna andra och få svar på frågor om kåren. Nu under pandemin går det inte riktigt att träffas, men vi försöker planera in roliga events online istället, bland annat via Instagram och Zoom. Vi vill helt enkelt göra tiden som student till den allra bästa!

Vad har kåren på gång?

Alexander: Vår verksamhet är såklart påverkad av pandemin. Övergången till distansundervisning har ställt stora krav på både lärosätet och studenterna, något vi har löpande kontakt med KI om varje vecka. Vi försöker också hitta sätt att minska den sociala distansen mellan studenter, i tider när vi måste leva med fysisk distans. Vi förbereder oss inför när restriktionerna lättar. När vi äntligen får ses fysiskt igen, så ska Medicinska Föreningen stå redo att ordna en myriad av sociala tillställningar. Medicinska Föreningen har alltid varit en möjliggörarande aktör för möten mellan människor. Vi vill utgöra den självklara mötesplatsen på KI. Förhoppningen är att få möta såväl studenter, alumner och KI-anställda i vårt hus, efter arbete och studier.

Dana: Arbetsmarknadsdagen börjar närma sig för oss. Den kommer att ske den 16:e februari. Det är en mässa där tandläkar- och tandhygieniststudenter träffar olika arbetsgivare för att knyta kontakter. Det är ett event som är väldigt omtyckt bland studenter. Just i år har vi fått tänka om då vi har fått omvandla det till en digitaliserad mässa, det blir spännande att se hur det utvecklas. I övrigt siktar vi mycket på online-evenemang som tävlingar för att engagera studenter trots en pågående pandemi.

Har du något tips till nya (och gamla) studenter? Vad är ditt så kallade ”KI hack”?

Alexander: Det finns inga genvägar. Planering och struktur är nyckeln i att klara sina studier – och att befinna sig i en miljö där det finns ett intresse för det område man studerar.

Dana: Superbra fråga! När det gäller plugg så tycker jag att alla borde testa på ANKI. Det är ett gratis program på datorn som hjälper dig att memorera/lära dig, genom att testa dig på kunskaper som du själv lägger in. Ungefär som ”Quizlet”. Försök också att njuta av din studietid och ha kul, tiden kommer att gå så snabbt!