Publicerad: 2022-03-16 07:55 | Uppdaterad: 2022-05-25 09:44

Gör ditt digitala kursrum tillgängligt

En student som arbetar vid sin dator.
Använd resursen för att göra din undervisning mer tillgänglig. Foto: Getty Images.

Med resursen "Tillgänglighet i digitala lärmiljöer" får du lära dig mer om tillgänglighet för ditt digitala kursrum och hur du skapar tillgängliga dokument.

Att göra pedagogiska anpassningar som är nödvändiga för en enskild student med funktionsvariation gynnar oftast hela studiegruppen, och kan dessutom leda till pedagogisk utveckling.

I resursen "Tillgänglighet i digitala lärmiljöer" får du bland annat lära dig mer om direktivet för webbtillgänglighet och hur du gör ditt digitala kursrum tillgängligt.

- Vi har tagit fram den här resursen för att underlätta för lärare att kunna skapa tillgängliga kursrum och tillgängligt material. Här finns det konkreta tips både på hur du gör och hur du kan tänka, säger Henrika Florén, pedagogisk utvecklare vid Enheten för Undervisning och lärande (UoL).

- I resursen får du också lära dig mer om Microsofts tillgänglighetskontroller, att skapa tillgängliga dokument och presentationer, och om tillgänglighet i inspelad media som video och ljud.

Om resursen

Resursen finns i Canvas. Den fungerar som en kurs som du kan gå igenom steg för steg, men du kan också använda den som en resurs att återvända till vid behov. Läs mer om innehållet i resursen på Tillgänglighet i digital lärmiljö.

Henrika Florén Pedagogisk Utvecklare