Publicerad: 2020-02-27 15:47 | Uppdaterad: 2020-02-27 15:54

Fotoutställning öppnar fler ögon för äldreforskning

Foto: Erik Cronberg

När forskningscentret Aging Research Center (ARC) såg ett behov av att förnya sitt bildmaterial kläcktes en ny idé. Varför inte skapa bilderna tillsammans med eleverna vid Fotoskolan STHLM, Folkuniversitet?
– Projektet blev ett sätt att utforska kopplingen mellan forskning och konst, säger Isabelle von Saenger, projektledare ARC/KI.

Isabelle von Saenger points at the photo.
Isabelle von Saenger, projektledare ARC/KI. Foto: Erik Cronberg

Resultatet är 300 nya bilder samt en fotoutställning och två föreläsningar öppna för allmänheten.

– Det är bra för oss forskare att påminnas om att bakom all statistik och alla staplar finns det verkliga människor. Porträtten som skapats bidrar verkligen till det, säger Isabelle von Saenger.

Det var i förberedelserna av den återkommande undersökning SWEOLD (Undersökningen om äldre personers levnadsvillkor) som forskarna insåg behovet av ett mer representativt bildmaterial. ARC kontaktade Fotoskolan STHLM vilket blev startskottet för ett gemensamt fotoprojekt.

Reflektera över åldrande

Här fick 20 fotostudenter lyssna till två föreläsningar om äldreforskning och även träffa forskarna vid ARC för att diskutera och reflektera kring sina egna tankar om åldrande.

Därefter fick de en vecka på sig att producera 15 bilder vardera. I uppdraget låg att avbilda vardagen hos en person 75 år eller äldre, främst genom porträtt men även genom aktivitet och interaktion med andra.

– Vi har haft målet att skapa en bra bildrepresentation av äldre personer som lever i Sverige i dag. Och det tycker vi att vi lyckats med utifrån de förutsättningar vi haft. Samtidigt har projektet varit lustfyllt och något som vi hoppas inspirerar andra, säger Isabelle von Saenger.

Tolka och tillhandahålla forskning

Foto: Erik Cronberg

Mikael Cronwall är utbildningsansvarig vid Fotoskolan STHLM och betonar hur projektet gett möjligheten att utveckla en delvis ny process för att forskare och andra ovana vid bildbeställning ska kunna beställa de bilder de vill ha.

– Vi ser detta som ett pilotprojekt där vi får möjligheten att tolka och tillhandahålla forskningen. I vanliga fall fotograferar vi allt mellan mode och mat, detta är något helt nytt. Och vi ser en framtid här där vi kan bidra till att sprida forskningen på ett nytt sätt, säger Mikael Cronwall, utbildningsansvarig Fotoskolan STHLM.

Projektet har även resulterat i en dokumentärfilm som finns att se på Fotoskolan STHLMs webbplats

– Min syn på åldrande har ändrats lite grann. Jag har fått en mycket levande bild av äldre människor, säger fotostudenten Veronika Tybell i filmen.

De deltagande fotograferna var: Julien Angelini, Josefin Anjou, Nerissa Björk, Victor Cells, Sara Eng, Linn Fryk, Ian Gadelius, Sandra Humer, Elias Lauronen, Maria Leck, Rebecca Lindblad, Josefin Lindström, Sofia Peterberg Ådén, Federica Poiana, Erik Somnäs, Sofia Strååt, Emi Svedberg, Veronika Tybell, Linda Ydemar och Cecilia Öhlund.

Utställningen Vem är ”äldre” i Sverige i dag? visas på Folkuniversitetet på Kungstensgatan 45, Stockholm, under vecka 9-11.

Art and science
Carin Lennartsson, längst till vänster, föreläste den 25 februari om "Vem är äldre idag?". Foto: Erik Cronberg
A couple standing and looking at a photo.
”Hela diskussionen kring äldres plats och inflytande i samhället är intressant. Har vi en röst i samhället som står i proportion till hur många vi är? Jag hittade föreläsningen på KI:s webbplats. Det finns så många föreläsningar som kan ge en inblick i forskningen. Men når man verkligen ut med kunskapen?” Barbro, som tillsammans med sin man Johan var nyfiken på forskning kring äldre. Foto: Erik Cronberg
Liberta Mehmedi standing and looking at a photo in the exhibition.
”Det är spännande och rätt annorlunda med en fotoutställning kopplad till forskningsföreläsningar. Jag är här för att höra mer om forskningen men även inspireras eftersom jag själv arbetar en del med bilder och filmer i mitt arbete. ” Liberta Mehmedi, masterstudent i gerontologi vid Jönköpings universitet. Foto: Erik Cronberg

Gratis föreläsning och utställning

Föreläsningen är kostnadsfri och äger rum den 4/3 kl. 18–19.30 på Folkuniversitetet på Kungstensgatan 45 i Stockholm. Anmälan sker på Folkuniversitetets hemsida.

Vid båda föreläsningarna ges en introduktion till samarbetet mellan Fotoskolan STHLM och ARC. Utställningen visas på samma plats under vecka 9–11.

4/3 kl 18.00–19.30 – Ålderism och äldre personers röster

Neda Agahi och Isabelle von Saenger, ARC

Förutfattade meningar kring personers förmågor och kapacitet utifrån ålder har funnits i alla tider, men först på senare tid blivit ett begrepp genom ”ålderism”. Oftast relaterar ålderism till äldre personer och denna föreläsning tar upp både den historiska aspekten samt exempel på hur ålderism kan manifestera sig. Dessutom får vi ta del av äldre personers egna tankar om sig själva och sitt åldrande.