Publicerad: 2024-10-08 15:22 | Uppdaterad: 2024-10-15 15:41

Forskning om perifer kärlsjukdom får 22,5 miljoner kr från MedTechLabs

Professor Ulf Hedin
Professor Ulf Hedin, institutionen för molekylär medicin och kirurgi Foto: Karolinska Institutet

Ulf Hedin, professor i kärlkirurgi vid Karolinska Institutet, och Christian Gasser, professor i biomekanik vid KTH, leder tillsammans ett nytt forskningsprojekt där man fokuserar på teknik för att möjliggöra individuell behandling av dödliga former av stroke och pulsåderbråck. Projektet beviljas nu ett anslag om 4,5 miljoner kronor per år i fem år av MedTechLabs.

Forskningsprojektet "Improving health care in peripheral vascular disease: from population-based to individualized decision-making” tar sikte på förbättrad diagnostik inom perifer kärlsjukdom. Förutom en tydlig koppling till klinisk tillämpning har projektet en stor potential att bidra till bättre behandling av breda patientgrupper både i Sverige och internationellt.

Sjukdom i form av stroke från åderförfettning i halspulsådern, bristande pulsåderbråck i aorta och sprickningar i aortan utgör en betydande del av dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar med stora konsekvenser för både individer och samhälle. Idag hanteras dessa sjukdomar med strategier baserade på populationsstudier där valet av behandling grundats på algoritmer som optimerar behandlingsresultaten för många, men långt ifrån alla, patienter. Genom ny teknologi för molekylär-, morfologisk-, biomekanisk- och bilddiagnostiska analyser, är det möjligt att profilera patienter så att deras riskbedömning och behandling individualiseras.

Det nya projektet utgår från en translationell forskningsplattform i samverkan mellan Kärlkirurgen vid Karolinska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, SciLifeLab och Institutionen för material- och strukturmekanik, KTH. Inledningsvis ska forskarna ta fram molekylära markörer i blod, biomarkörer, genom avancerade proteinanalyser för patienter med hög risk inom respektive sjukdom. I nästa steg implementeras högupplösande bilddiagnostik som i detalj karaktäriserar molekylära-, morfologiska- och biomekaniska egenskaper för riskbedömning av sjukdomarnas uttryck. Med denna strategi kan patienter med etablerade kliniska riskfaktorer för en ogynnsam sjukdomsutveckling stegvis riskbedömas och effektivt väljas ut för lämplig behandling. Därigenom optimeras både individuell överlevnad och utnyttjande av hälso- och sjukvårdens resurser.

–Vårt forskningsprojekt bygger på ett redan väl inarbetat samarbete mellan forskare vid Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset, SciLifeLab och KTH vilket ger oss en stabilitet och tack var det stora forskningsanslaget får vi en unik möjlighet att utveckla precisionsmedicin för patienter med perifer kärlsjukdom, säger Ulf Hedin, överläkare och kärlkirurg på Karolinska Universitetssjukhuset, professor och forskargruppsledare för gruppen Kärlkirurgi vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi.