Publicerad: 2024-08-26 11:15 | Uppdaterad: 2024-08-26 13:53

Caroline Nordenvall dubbelt prisad under Kirurgveckan 2024

Forskare med diplom i handen
Caroline Nordenvall dubbelt prisad under Kirurgveckan 2024 Foto: Jonas Wallinder

Vi gratulerar Caroline Nordenvall, docent och lektor i kirurgi, som belönades med två priser under Kirurgveckan i Karlstad 2024. Hon utsågs till Regional pristagare av Stora Forskarpriset samt tilldelades Bengt Ihre Stipendium 2024.

Caroline Nordenvall är docent och lektor i kirurgi och forskargruppsledare för gruppen kolorektal kirurgi vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet. Hennes huvudsakliga forskningsområde är den kirurgiska behandlingen av inflammatorisk tarmsjukdom (IBD).

Det regionala Stora Forskarpriset delas ut av Svensk Kirurgisk Förening till en ung, disputerad och drivande forskare inom de kirurgiska vetenskaperna med en klinisk inriktning på sin forskning.

Bengt Ihre Stipendium uppgår till 100.000 kr och motiveringen lyder: "Caroline Nordenvall etablerade sig tidigt som en ”Rising star” inom kolorektal forskning. Nu väletablerad drivande kolorektalkirurg som leder stor egen forskargrupp. Stipendiet får hon för projekt som ska klargöra kirurgins roll vid behandling av IBD, där patientperspektivet särskilt ska beaktas.”