Publicerad: 2013-09-18 00:00 | Uppdaterad: 2014-10-29 10:40

Andras erfarenhet kan bota fobier

Fobier — oavsett om det är rädsla för spindlar, folksamlingar eller trånga utrymmen — är vanliga och kan vara svåra att behandla. Nu visar forskning från Karolinska Institutet att det är mer effektivt att se någon annan utsätta sig för det man är rädd för än att enbart själv få uppleva att situationen är säker.

Vi lär oss ofta vad som är farligt och ofarligt i vår omgivning av andra personer i vår närhet. Flera studier har tidigare visat att sådan social inlärning kan bidra till att en fobi utvecklas, vilket fick studiens huvudförfattare Armita Golkar och hennes kollegor att undra om det också kunde hjälpa personer med fobier att bli av med sin rädsla.

— Våra resultat tyder på att social inlärning till och med är mer effektivt för att minska inlärd rädsla än enbart personlig erfarenhet av att det man är rädd för är ofarligt, säger Armita Golkar.

I studien, som publiceras i Psychological Science, en vetenskaplig tidskrift som ges ut av Association for Psychological Science, deltog 36 män som fick titta på en film med en serie ansikten. När ett visst ansikte visades fick försökspersonerna en obehaglig men ofarlig elektrisk stöt. På så sätt lärde de sig att förknippa just det ansiktet med stöten. Därefter fick försökspersonerna se en film där en annan person utsattes för ett liknande experiment. Skillnaden var dock att personen i filmen inte fick en stöt när där det speciella ansiktet visades. Samtidigt fick en kontrollgrupp se en annan film där samma ansikten presenterades, med den enda skillnaden att det inte visades någon annan försöksperson i filmen.

De försökspersoner som fick se filmen samtidigt som en annan person och som alltså fick möjlighet till social inlärning, visade betydligt mindre rädsla för det utvalda ansiktet än kontrollgruppen som bara själva hade fått uppleva att ansiktet i den andra testomgången var ofarligt. Försökspersoner som hade fått möjlighet till social inlärning visade heller ingen ökad rädsla efter att de utsatts för tre stötar utan förvarning.

— Vi blev förvånade över att social inlärning inte bara var effektivt för att bli av med rädsla, det förhindrade också att rädslan kom tillbaka, säger Armita Golkar.

Forskarna undersöker nu de processer i hjärnan som tros spela en roll i social inlärning. Studien finansierades av European Reserach Council och Vetenskapsrådet. Forskningsledare var lektor Andreas Olsson, institutionen för klinisk neurovetenskap.

Publikation

Other people as means to a safe end: vicarious extinction blocks the return of learned fear.
Golkar A, Selbing I, Flygare O, Ohman A, Olsson A
Psychol Sci 2013 Nov;24(11):2182-90