Publicerad: 2021-12-23 08:56 | Uppdaterad: 2021-12-23 14:12

18 miljoner i anslag från Sjöbergstiftelsen

Funding
Foto: GettyImages

Fem forskare från Karolinska Institutet har beviljats anslag från Sjöbergstiftelsen med sammanlagt 18,1 miljoner kronor. Stiftelsen främjar forskning med inriktning mot cancer, hälsa och miljö.

De fem forskarna och deras projekt är:

Simon Ekman, institutionen för onkologi-patologi
Projekt: Novel Therapy Using microRNA Therapeutics in Non-Small Cell Lung Cancer Refractory to Targeted Therapies
Anslag: 3 miljoner

Rimma Axelsson, institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Projekt: Novel PET tracers 68Ga-FAPI-46 and 68Ga-ABY-025 in patients with gastro-esophageal cancer
Anslag: 3 miljoner

Lars Eriksson, institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Projekt: Facilitating Early Diagnosis of Lung Cancer: Transdisciplinary Efforts Combining Data from Patient-Reports
Anslag: 5,1 miljoner

Mikael Björnstedt, institutionen för laboratoriemedicin
Projekt: Fas I och fas II studier av selenit som alternativ/komplementär behandling av avancerad resistent cancer
Anslag: 6 miljoner

Christel Hedman, institutionen för molekylär medicin och kirurgi
Projekt: Livskvalitet, symtom och hälsoångest vid tyreoideacancer, en cancer med god prognos - men hur förebygger vi ohälsa?
Anslag: 1,5 miljoner

Om sjöbergstiftelsen

Sjöbergstiftelsen grundades 2016 av affärsmannen Bengt Sjöberg, som själv drabbats av lungcancer. Stiftelsen har som ändamål att främja vetenskaplig forskning med inriktning på cancer, hälsa och miljö. Bidrag och stöd lämnas i första hand till forskare vid universitet och högskolor i Sverige eller utomlands. Bengt Sjöberg avled 2017.

Mer om Sjöbergstiftelsen