Publicerad: 2024-09-03 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-03 10:30

Vill hjälpa medicinska forskare att reda ut orsakssamband

Porträtt av Arvid Sjölander.
Arvid Sjölander är professor i biostatistik. Foto: Rickard Kilström

Arvid Sjölander arbetar med statistiska verktyg och matematiska modeller för att hjälpa medicinska forskare att göra mer pålitliga uppskattningar av kausala effekter. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Jag är metodologisk forskare i biostatistik med primärt fokus på kausal inferens i observationsstudier. Kausal inferens är en gren inom statistiken som syftar till att skilja orsakssamband från andra bakomliggande faktorer som påverkar statistiska samband.

Varför är detta viktigt?

Porträtt av Arvid Sjölander.
Arvid Sjölanders primära forskningsfokus är kausal inferens i observationsstudier. Foto: Rickard Kilström

– De flesta medicinska forskningsfrågor rör orsakssamband. Anta att vi till exempel vill studera om personer som använde munskydd under covid-pandemin utvecklade svåra infektioner i lägre utsträckning än de som inte använde munskydd. Om vi då observerar en skillnad mellan grupperna så vill vi typiskt veta om den skillnaden beror på en skyddande effekt av munskyddet eller på andra skillnader mellan grupperna, till exempel ålders- eller könsskillnader.

Hur går du tillväga?

– Det mesta av min forskning är teoretisk. Jag arbetar med matematiska verktyg och statistiska modeller snarare än med riktiga data. Men jag stöttar också andra forskare och bistår dem i deras studier.

Vilka är dina huvudsakliga resultat hittills?

– De senaste åren har jag fokuserat på att utveckla så kallade känslighetsanalyser. Sådana analyser syftar till att ge troliga intervall för styrkan på orsakssamband. Eftersom det alltid kan finnas bakomliggande faktorer kan man aldrig uttala sig med säkerhet om kausala effekter. Men man kanske kan ha rimliga spekulationer. Mitt mål är att bidra med mer pålitliga uppskattningar av styrkan på sambanden.

Om Arvid Sjölander

Professor i biostatistik vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik

Arvid Sjölander föddes 1978 i Stockholm. Han har en examen i elektroteknik från KTH från 2002 och en examen i statistik från Stockholms universitet från 2004. År 2009 doktorerade han i biostatistik vid Karolinska Institutet och 2013 blev han docent. Arvid Sjölander utnämndes till professor i biostatistik vid Karolinska Institutet den 1 augusti 2023.